mandag den 30. maj 2011

Vielsesringe fyldt med minder


Et af de mest betydningsfulde smykker vi har i dag er vores vielsesringe. De er et tegn på det bånd og den kærlighed som er mellem ægtemand og ægtekone. Vielsesringene er de ældste symboler på kærlighed. Da min mand og jeg blev gift, lavede jeg selv vores egne vielsesringe. Det var utrolig spændende selv at designe ringene og ikke mindst at lave dem. Jeg har endnu engang været ved at lave et sæt vielsesringe, denne gang til et vennepar, som blev gift i starten af maj. Da jeg selv synes designprocessen samt selve forarbejdningen er berigende og interessant, ønskede jeg, at de også skulle være med i hele processen og ikke kun designprocessen. De besøgte mig en weekend, hvor vi i samarbejde udarbejdede deres vielsesringe. Vi blev enige om hvordan ringene skulle se ud og derefter fik de udleveret en guldstang, som de valsede tyndere og derefter trak i profil halvrund. De savede hver deres respektive tråd til, samlede enderne, loddede dem sammen og bankede dem runde. Derfra overtog jeg, hvor jeg udarbejdede overfladen.

Guldteen og diamant


Valse guldteen


Trække tråd i profil


Lodning af ringene


Banke ringene runde

Overfladen gør ringene unikke
De havde en særlig ide til overfladen på deres ringe. De havde en gammel ring fra mandens side, som havde fine graveringer i overfladen samt kunne man ane en facetteret overflade. Det så nærmest ud som om, at facetterne kom inde fra ringen af. De var meget begejstret for ideen om at facetterne kom fra ringens indre og dette ville de gerne arbejde videre med ved deres egne vielsesringe. Derfor startede jeg med at banke facetter på deres ringe med den hvælvede side af en planerhammer. Derefter smerglede (sliber med slibepapir korn 400) jeg overfladen, for at gøre facetterne mere afrundede og slørede. Hendes ring har slutteligt fået en diamant, som blev forrevet i ringen. Jeg er yderst tilfreds med resultatet og hele samarbejdet med parret har været rigtig godt og en stor oplevelse. Jeg er specielt tilfreds med at deres ide om overfladen. Det gjorde netop at det blev deres helt unikke ringe og bærer derved en særlig fortælling for parret.


Ringene får større symbolværdi
Det har været utrolig dejligt at kunne glæde sine venner ved ikke kun at lave deres vielsesringe, men også give dem en unik oplevelse. De udtrykker selv:

Det var fascinerende at starte med en slags lille guldbar, og være med til at omforme den til vores vielsesringe. Vi vil altid have et særligt forhold til vores vielsesringe, fordi vi selv har været med til at lave dem og vi fik lov til at gøre meget mere selv, end vi havde regnet med. ”

Ved at de selv har været med til at lave deres ringe har de opnået en større tilknytning til dem og til den symbolværdi som ringene bærer. Ringenes betydning er større da der nu er opbygget en fælles oplevelse og da de selv har været en aktiv del af processen.

Til selve brylluppet fik jeg lavet en lille brochure med billeder fra hele processen og hvor var det bare et hit. Det nygifte par kunne via brochuren genfortælle hvordan de havde lavet ringene og vise billeder af maskinerne og processen.


Endnu engang hjertelig tillykke med brylluppet og tak for en herlig oplevelse.

3 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...