mandag den 31. januar 2011

Arbejde med våd emaljering


I et tidligere indlæg Hvad er emalje?, gennemgik jeg hvad emalje er, hvad det indeholder, de forskellige emaljetyper, hvordan man kan brænde emaljen og rensning af emaljefarver. I dette indlæg vil jeg gå videre og fortælle lidt om et udvalg af de forskellige emalje teknikker man kan arbejde med. Jeg selv deler dette op i tre indlæg og kategoriserer dette indlæg for Arbejde med våd emaljering, det andet indlæg for Emaljering med tør emalje og den tredje for Emaljering med celleteknikker.

Jeg har lavet fire eksperimenter med våd emalje. Våd emalje betyder, at jeg har renset mine emalje farver i demiraliseret vand og arbejder med dem som de er i våd tilstand. Ved de følgende fire eksperimenter arbejder jeg med to teknikker, men på to forskellige måder. Den ene teknik hedder lag ved lag teknik og den anden hedder reliefteknik. I det næste vil jeg gennemgå lag ved lag emaljering og derefter en variation eller simpel variation af denne teknik. Dernæst gennemgår jeg reliefteknik og derefter en variation over denne teknik. De er alle lavet på kobber rundeller, som har en ren overflade. Det er vigtigt ar overfladen er ren. Det kan man gøre ved at afsprite kobber elementerne eller bruge kobber med folie og først fjerne foliet når der skal emaljeres.

Lag ved lag emaljering

Ved denne teknik arbejder jeg med en opak hvid emalje og en opal hvid emalje (halvgennemsigtig). Teknikken går ud på, at man lægger de forskellige emaljefarver ved siden af hinanden og med enten pensel eller emaljestift rykker på emaljerne så der dannes mønstre eller figurer. Jeg har gjort det, at jeg startede med først at lægge den ene farve og placerede dem som jeg nu ønskede det. Der efter lagde jeg den anden opake hvide farve forsigtigt imellem. Inden jeg brændte dette bankede jeg sakte med emaljestiften på kanten, så emaljen kom til at lægge plant. Ved brænding ændrer farven sig og ved dette forsøg ser den opale hvide farve helt sort ud, men ændrer farve når den er blevet kold. Det mest spændende øjeblik er når emaljen er smeltet og så se det farveskrift der sker når det afkøles.


Et lags emaljering

Jeg er egentligt ikke helt sikker på hvad denne teknik kaldes, men nu vælger jeg at kalde den et lags emaljering. Den kan også kategoriseres under lag ved lag emaljering, men hvor jeg her blot arbejder med en emalje farve. Tilgengæld har jeg præget kobberet, først ved at save mønster i med alle hullerne og derefter file overfladen. Jeg har en forventning om at den filede overflade kan ses igennem den transparente emalje. Jeg lægger emaljen på og brænder den og da den er afkølet kan man ane lidt spil igennem emaljen, men det er ikke overvældende. Det er også ret svært at tage fotografier af det spil. Ser meget bedre ud i virkeligheden.



Reliefteknik

Som ordet indikerer, betyder denne teknik at der skabes relief. Det jeg først har gjort er at lave en fondant (grundemalje) af hvid opak emalje. Når det er afkølet lægger jeg i dette tilfælde transparente emalje på og flytter rundt på det til jeg er tilfreds. I dette tilfælde var jeg lidt utålmodig og ville bare være færdig og se hvordan det vil komme til at se ud. Af den grund er det ikke helt så lige som jeg egentligt ville have haft det. Efter jeg har lagt emaljen som jeg vil have det, brænder jeg den. Men kun lige til jeg kan se at de transparente emaljer lige akkurat smelter og lader det køle af. Som man kan se på fotografierne kan man ane at det emalje jeg har lagt oven på det hvide fondant skaber en relief virkning.


Reliefteknik nedsmeltet

Jeg har brugt den samme reliefteknik som ovenfor, dog ved dette forsøg varmede jeg for meget. I stedet for at emaljen lagde sig som relief ovenpå den hvide opake emalje, blev det smeltet ned i emaljen. Men det ser nu også fint ud selvom det ikke var tiltænkt.


Disse teknikker kan man bruge som man vil og alle de emaljer man vil, der er næsten ingen grænser - kun uanede muligheder. Det er blandt andet derfor det er så spændende at arbejde med det. For selv de lidt fejlede forsøg udarter sig spændende.
På et andet tidspunkt vil jeg lave et indlæg hvor jeg vil arbejde med både våd emalje og tør emalje.

6 kommentarer:

  1. Sikke en fin og detaljeret beskrivelse. Nu er det ikke noget jeg selv laver, men de er flotte :-). Laver du dem også som f.eks. knapper ?

    SvarSlet
  2. Jeg har overvejet at lave et armbånd, hvor det emaljerede knapper og så med læder imellem. Så det er på tegnebrættet :-)

    SvarSlet
  3. Simple , but with very high impact.!!

    SvarSlet
  4. Dav Alice
    det ser ski... lækkert ud det du har lavet, respekt.
    Jeg overvejer at lave en ring hvor der er emalje indvendig i ringen(kobber ring)hvordna gør jeg lige det? Hvis jeg lodder først går lodning op når der kommer emalje på(den højere temperatur) lægger jeg emalje på først så skringer emalje når der bukker til ring.
    Så kom lige med en god ide til hvordan jeg klarer dette problem.
    Hi ivan

    SvarSlet
  5. Lav den i sølv :-) Eller lav en åben ring uden lodning :-)

    Emaljerer du i ovn eller direkte på flamme? Det burde kunne lade sig gøre i ovn. Prøv at emaljerer ved forskellige temperaturer. Du kan lave en prøve hvor du emaljerer ved ca. 750 grader, en ved 800 grader...hmm 900 grader er nok for varmt! Men prøv alligevel.
    Jeg har desvære ikke lige bedre ord/råd til dig. Jeg forhører mig lige ad ved min chef. Der går nok en lille uge.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...