lørdag den 8. januar 2011

Lyskasse til fotografering

Jeg er træt af, at jeg ikke har kunnet tage fornuftige billeder af mine smykker her i vinterperioden. Af den grund har jeg nu lavet en lyskasse, hvor jeg har brugt samme princip som fra Catarina bloggen. Den er lavet af en tiloversblevet flyttekasse, hvor jeg har skåret huller i og limet hvid silkepapir på. Jeg har også monteret snor inden i kassen, så jeg kan sætte enten papir eller, som på dette fotografi, stof på.


Jeg har købt to halogen projektør med 150 watts pærer. De bliver meget varme og må egentligt ikke stå så tæt på kassen, men håber det går så længe jeg ikke har dem tændt længe ad gangen. Jeg har også monteret en lampe til ovenlys. Dog har jeg lige læst mig til, at det ikke er så godt at blande lyskilder. Da jeg tog billeder med denne opstilling blev fotografierne heller så gode med ovenlyset. Nedenstående fotografi er taget uden ovenlys og hvor de to halogen projektører er de eneste lyskilder der er tændt i rummet.


Netop dette smykke har været ganske vanskeligt at tage billeder af. Jeg forsøgte med naturligt lys hvor jeg har taget ca. 50 billeder. Her er et af de bedre, men er langt fra tilfreds.

Jeg er rigtig glad for at jeg har fået lavet lyskassen. Men noget af arbejdet er også at få indstillet kameraet rigtigt, hvilket jeg først er ved at sætte mig ind i. Ved det fotografi jeg har taget i naturligt lys, står alle funktioner på auto og macro. Derimod har jeg ved fotografiet taget i lyskassen indstillet ISO på 100. Ved mit kamera kan jeg også angive lyskilden, om det er solskin, overskyet, pære eller rør. Jeg havde den på pære. Jeg har stadig meget at lære og lige nu drømmer jeg om et nyt spejlreflekskamera :-)

7 kommentarer:

  1. Hej.
    En rigtig spændende måde at ta´ billeder på, vil præve engang når jeg får tid til det.
    God weekend.

    SvarSlet
  2. Hej Alice.

    Tusind tak for dine pæne ord på min blog.

    Jeg synes det er lige så fedt at finde en som laver smykker her på bloggene, så kan man måske inspirerer hinanden.

    Flotte ting du laver, og jeg vil helt sikkert følge dig fremover.

    Påfuglen er super flot.

    Din ide med lyskasse vil jeg arbejde lidt på. Tak for tippet.

    Kram Marlene

    SvarSlet
  3. Jeg er meget inspireret af din lyskasse, sådan en må jeg have bygget:-)

    SvarSlet
  4. Du er velkommen Cecilie :-) Men den gik de svære ret hurtigt i stykker. Så jeg købte et lystelt på ebay til omkring 150 kr.

    God fornøjelse

    SvarSlet
  5. Hej Alice!
    Jeg har modtaget stenene idag, men kunne ikke nå at sende dem inden jeg skulle afsted på weekend eller kigge nærmere på dem, men de fik meget strenge ordre om, at de skulle vælge PÆNE sten, så regner med dem-de plejer at være reelle :-) Men sender dem mandag eller tirsdag til dig og glemte da helt at sige held og lykke med svendeprøven-men du består jo med glans og så er det ikke engang løgn...he he. Det har været en fornøjelse at have dit selskab og nyde godt af din person og så er du eminent til at dele ud af din viden. Det er det IKKE alle som gør, så det fantastisk du er sådan.
    Og ja fin lyskasse og virkelig god ide med stoffet....jeg gik hjem og lavede en som Michaels fra EUC...plastkasse fra jysk 89 kr, klammepistol (havde jeg), et hvidt tyndt bomuldslagen 25 kr og så et let skinnende tykt stykke karton (12 kr) til at lave en slags skibakke og 3 arbejdsspot med 160w til 35 kr stk med klemmer og så kører det bare...Man bliver helt blændet :-)
    KH Louise Euc kursisten

    SvarSlet
  6. Hej Louise.
    tak for det. Det haster jo ikke med stenene, jeg er jo travl med svendeprøven.
    Sejt du allerede har lavet en lyskasse.
    Det var også rigtig hyggeligt at sidde på værksted med dig og jeg håber virkelig at du kommer ind på grundforløbet, så held og lykke med det :-)
    vi snakkes jo nok ved

    SvarSlet
  7. Hej Alice - længe siden ;-) (EUC...) Fandt dig fordi jeg googlede hjemmelavet lyskasse. Har prøvet samme opstilling som dig, men synes billederne bliver for gule. Muligvis er det mit kamera der skal indstilles, men vil lige høre hvad din erfaring er, når du altså fotograferer på hvid baggrund - kan du få pæn hvid baggrund? Mvh Tine

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...