onsdag den 26. januar 2011

Påfugl halskæde


I et tidligere indlæg om min nye fotokasse, fotograferede jeg et påfugl smykke. Den er jeg nu blevet helt færdig med. Jeg har haft påfuglen længe i mine tanker og for nogle måneder siden gik jeg endelig i gang. Det går ikke så hurtig med smykkefremstilling når det er til mig selv. Påfugle ideen stammer helt tilbage fra da jeg arbejdede som praktikant på Gl. Holtegaard for ca. 4 år siden, hvor jeg var med i arbejdet om en stor og retrospektiv udstilling om Kay Nielsen. Kay Nielsens billedunivers er helt utrolig detaljerig og fantastisk. Han var illustrator i art nouveau perioden og illustrerede forskellige eventyr. Han har også arbejdet som scenograf på forskellige teateropsætninger på Det Kongelige Teater. I hans senere liv arbejdede han for Disney, hvor han bl.a. lavede nogle scener til Fantasia.
I et af hans værker fra serien De tolv dansende prinsesser, er der en fin lille påfugl i baggrunden og den har jeg været fasineret af lige siden. Men mit påfugle smykke skulle ikke være en direkte kopi af denne påfugl. Jeg vil gerne lave min egen udgave af påfuglen og dette er så mit resultat.


Den er lavet i sterling sølv med grøn og blå emalje. Den er lavet ved først at save motivet ud i ca. 0,7 mm tyk sølvplade og derefter loddet på en bundplade i ca. samme tykkelse. Inden jeg loddede bundpladen på, har jeg banket på det med en punsel, så pladen bliver præget med mønster. Det kan man ane igennem den grønne transparente emalje. Jeg har loddet en enkelt øsken bagpå til montering af kæde. Som det sidste er kanter og hjørner blevet filet, slebet og overfladen poleret.


............................

In an earlier post about my new photo box, I photographed a peacock ornament. It is I now completely finished. I have had the peacock long in my thoughts and a few months ago I finally started. I do not work very fast, when I am making jewelry for myself. The peacocks idea dates back to when I worked at Gl Holtegaard for about 4 years ago. At that time I worked on a large exhibition about Kay Nielsen. Kay Nielsen's pictorial universe is incredibly rich in detail and fantastic. He was an illustrator in the Art Nouveau time and illustrated various fairy tales. He has also worked as stage designer at various theater productions at the Royal Danish Theatre. In his later life he worked for Disney, where he made some scenes from Fantasia.
In one of his works from the series The Twelve Dancing Princesses is a nice little peacock in the background and I have been fascinated by it ever since. But my peacocks jewelry should not be a direct copy of that peacock. I would like to create my own version of the peacock and this is my result.


It is made of sterling silver with green and blue enamel. First I sawed out the motif of approx. 0.7 mm thick plate and then solder it on a base plate in approximately the same thickness. Before I soldered on the bottom plate, I knocked on it, so that the plate got embossed with patterns. That can you see through the green transparent enamel. I've soldered a single lug on the back for mounting the chain. As the latter is got a polished surface.

8 kommentarer:

  1. hvor er den smuk - sikke et håndværk du mestre

    SvarSlet
  2. Mange tak skal du have :-) Der er nu meget at lære endnu

    SvarSlet
  3. Rigtigt, hvor er den smuk, du skal nok blive rigtig god og dygtig til dit håndværk, glæder mig til at kunne følge dig!!

    SvarSlet
  4. Najjj... elsker også Kay Nielsen og kan godt forstå du gerne vil arbejde med ham - og resultatet er virkelig smukt og elegant!

    SvarSlet
  5. Hold da helt op, hvor er den smuk. Det er virkelig det flotteste smykke, jeg har set i lang tid.

    Ditte, Birdie and I

    SvarSlet
  6. Utrolig smuk påfugle halskæde...
    Det er lige sådan en jeg kunne ønske mig...

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...