lørdag den 30. juni 2012

Min første smykkenotesbog og hvor jeg er idag



For ca. en måned siden skrev jeg et indlæg om en af mine skitsebøger, hvor jeg tegner mine smykke skitser i. I dag vil jeg fortælle om min første notesbog, hvor jeg nedskriver forskellige guldkorn, tips og tricks til smykkefremstilling. Den købte jeg, da jeg for første gang var på et smykkekursus på Ærø kunsthøjskole. På dette kursus lærte jeg at lodde, slibe sten og lave fatninger til de sten jeg sleb. Det var en åbenbaring at være med på kurset. Dengang var jeg midt i kunsthistorie studiet og havde egentligt banet vejen for, at det var inden for museums branchen jeg ville arbejde. Dette ændrede sig dog. Det var en sand fornøjelse at arbejde med hænderne og skabe et egentligt produkt. Jeg havde hidtil arbejdet teoretisk inden for kunsthistorie og her er viden ens produkt - Meget abstrakt.

Efter jeg havde været på smykkekurset på Ærø, brugte jeg resten af min bachelor tid, på at finde ud af, hvilke muligheder der er for at arbejde med smykker som sit erhverv. Guldsmeduddannelsen blev mit mål, men for at det kunne lade sig gøre, skal man have en læreplads. Det viste sig ikke at være særlig nemt. Til gengæld kunne jeg dengang starte på grundforløbet som ædelsmed. Dette er starten på guldsmeduddannelsen. Her er man et halv år. Efter det halve år, kan man først fortsætte uddannelsen ved at indgå kontrakt med et lærested. (Det har ændret sig, for i dag skal man have en læreplads for at starte på grundforløbet) 

Da jeg startede på grundforløbet indgik jagten på en læreplads og det har været en lang jagt. Det tog mig 2 år at finde en læreplads. Nu sidder jeg hos en interessant smykkekunstner og bruger stadig min første smykkenotesbog. Den er blevet fyldt med kloge ord fra min mester og halvt forståelig noter om legering, formler til omkreds af forskellige former, udregner til specifikke kundeopgaver og meget mere. Jeg har lige været på fattekursus og her er notesbogen også blevet godt fyldt ud med kloge ord og fremgangsmåder. Der er heldigvis flere sider tilbage til endnu flere tips og tricks.

 


Har du også en notesbog der har fulgt dig gennem tykt og tyndt?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...