søndag den 1. juli 2012

Månedens amio smykke - Juni

 

Juni måneds amio smykke er en ganske fantastisk ring af oxyderet sterling sølv. Ringen har en grov overflade og der er en firkantet fatning med en lys grøn facetteret calcedon. Ved siden af fatningen er en lille sød guld sommerfugl påloddet og danner kontrast til det oxyderede sølv. Jeg forestiller mig en sommerfugl som lander på en gren. Sommerfuglen vifter sine vinger langsomt ud og ind og falder helt til ro.




Da jeg var på gemmeologi kursus lærte jeg at en calcedon kan risikere at skifte farve hvis den ligger fremme i direkte lys over lang tid. Den kan ændre sig til en karneol. Faktisk er det de af samme mineral, for calcedonen bliver gravet ud dybt nede i jorden og karneol bliver fundet tættere på jordoverfladen og har været udsat for sollys. Da karneolen var dybt nede i jorden var den nemlig lys i farverne og da den over tid kom nærmere jordoverfladen ændrede den farve. Derfor er karneol og calcedon de samme sten. Men calcedonerne er bare så fantastiske i deres farver og mælkeagtige transparens. Selvom de kan risikere at ændre farve, vil jeg fortsat arbejde med dem. Man skal blot opbevare dem mørkt, når man ikke har sine smykker med calcedon på.


9 kommentarer:

  1. Egentlig er det da også ret spændende at stenen sådan kan ændre sig. I dette design ville det ikke gøre noget at stenen blev en karneol, hvis man var "uheldig".

    SvarSlet
  2. Hvor er den bare smuk! :) Kan ikke finde den i din amio shop? Der var måske kun en enkelt..

    SvarSlet
  3. Hej Anne Sofie.
    Den skulle nu gerne være der, som det første produkt :-)

    SvarSlet
  4. God morgen. ;O)
    Først tillykke med ekstrapræmier i 5.th.e Give Away ;O)
    Blev nysgerrig på hvem du var, så måtte lige forbi din blog.
    Syntes du laver nogle rigtig smukke ting, glæder mig til følge din blog som fast læser.

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mona
      Mange tak og velkommen til min blog :-)

      Slet
  5. Svar
    1. Desvære er ringen solgt og der bliver ikke lavet en magen til.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...