mandag den 26. september 2011

Reparation af smykke

Min veninde har et læderarmbånd med diverse vedhæng på. Et af dem har et anker på, men den er lidt træls. Den sidder fast i tøjet og bliver nemt bøjet. Derfor spurgte hun, om jeg ikke kunne "fikse" den. Selvfølgeligt kan jeg det :-)


Jeg savede ankeret af øsknet samt savede jeg en rondel ud der passede til ankeret og loddede rondel og anker sammen.



Herefter klargør jeg resten af vedhænget til at ankeret på rondel kan loddes på sit øsknet. Dette er lidt vanskeligt, da hjertet er hult og varmer jeg for meget på det, kan der ske et overtryk og det vil eksplodere. Derfor blev hjertet pakket ind i thermofix, som er et varmebegrænsende materiale. Da der er mange øskner med slaglod på, indhyldede jeg alt det der ikke skulle loddes sammen med noget anti fluss. Det er i princippet avanceret snavs. Derefter smeltede jeg en klat slaglod på øsknet og lodder derpå rondellen.


De svære var det ikke nok at indhylde hjertet med thermofix, for det eksploderede. Jeg var så heldig at det ikke eksploderede i små stumper, men der kom blot en revne i lodningen langs hjertets kant. Derfor var det nemt at lodde sammen samt file fint og jævnt igen. Nu kan man ikke se, at hjertet har været revnet. Her er det færdige resultat:

3 kommentarer:

  1. Hvor er den blevet fin Alice, glæder mig til at få den.
    Vi ses på lørdag :o)

    Vh Merete

    SvarSlet
  2. Hvor er det blevet fint. Jeg ville rigtig gerne lære smykke-smede kunsten og ville også gerne have været i lære, men endte med en grafisk uddannelse i stedet for.. :-)

    SvarSlet
  3. Tak Kirsten. Grafisk uddannet lyder nu heller ikke helt dårligt. Det er sikkert også et kreativt felt :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...