torsdag den 1. september 2011

Blogudfordring hos Mamma Mia's Verden


Jeg deltager i en blogudfordring hos Mamma Mias Verden, der går ud på at man selv skal lave et produkt med udgangspunkt i temaet eventyr.
Jeg tog udgangspunkt i, at jeg gerne ville udfordre mig selv teknisk inden for smykkefremstilling. Jeg valgte at lave en medalje, da der netop er nogle svære tekniske mekanismer. F.eks. gevind af rør samt låse mekanismen.
Derefter valgte jeg et eventyr, der kunne passe til medaljen. Jeg valgte Den lille havfrue. Hun er eventyrlystne, naturlig og noget af en samler. Denne medalje jeg har lavet er Ariels medalje, hvor hun gemmer de mest kostbare af hendes fundne skatte. Ariel samler på alverdens menneske ting. Se bare denne scene: http://youtu.be/mGoXtSw0Ias

Proces:

Jeg starter med at gøre materialerne klar og saver de forskellige dele ud. Jeg hvælver de runde sølvplader.



Fronten af medaljen består af to hvælvede sølvplader. Den ene tegner jeg et mønster på, borer hul i og saver ud. Det bliver loddet på en hvælvet bundplade. Til bagsiden af medaljen saver jeg et bladmotiv ud og hvælver dette og lodder på hvælvet sølvplade. På denne filer jeg en kant på toppen, for at gøre plads til gevind.


Jeg lodder små rør på topdel og bunddel af medaljen. Jeg saver en gaffel, en pibe og en ballerina ud. Herefter udarbejder jeg ophænget.


Det sværeste er nu tilbage hvor jeg skal udarbejde en låsemekanisme. Jeg lodder først et stykke sølv indeni bundsiden af medaljen, for at have en kant.
Derefter lodder en lille krog på topdelen af medaljen. Så lodder jeg piben, gaflen og ballerinaen på bunddelen. Jeg samler delene ved at nitte en tråd ved gevindet.

Her er den samlet


Som det sidste oxyderer jeg medaljen og fjerner det oxyderede med pimpsten de steder hvor jeg ikke vil have det skal være sort. Derefter kommer den i polertrumlen for at give en blank overflade.


Jeg er godt tilfreds med resultatet og jeg har stort set gået med den siden jeg blev færdig med den. Min chef roste mig også ved at give mig en knytnæve på skulderen :-) Så jeg har gjort det godt.


Foruden jeg selv deltager:

Brilletings små kreative finurligheder
Hverdagens sysler
Madam Zikzak
Online Art
Belladotte
Agnethe - about a girl
LykkeS

13 kommentarer:

  1. Ej, er du sindssyg, hvor er den bare FED og totalt gennemført! WOW!!
    Og så tilføjer jeg lige: Fantastisk!!
    Det er altid SÅ fedt at se nogen lave noget som man slet ikke selv kan!
    Hvor er du bare dygtig!

    Ha' en helt fantastisk dag!

    Kh. Jane

    SvarSlet
  2. Den er da noget af det smukkeste - Og som Jane skriver så er det bare fedt at se nogle lave noget man ikke selv kan.

    Den er SUPER FIN!

    SvarSlet
  3. HOLD NU OP Alice, hvor ér den superb - sublim - lækker, flot !. Fik jeg sagt flot flot flot ? :-)

    SvarSlet
  4. Nej nej nej Alice ! Det er dig fortryllende smukt!

    Jeg er helt blæst omkuld!

    WOW! Jeg linker med det samme!

    Mon du skal sætte sådanne eventyrsmykker i produktion - så flot!!

    TAK fordi du ville være med

    Smil fra Mia

    SvarSlet
  5. Hold da helt fast et smukt smykke og sikke en fantasi altså! Virkelig godt skuldret med udfordringen må jeg sige - det er jo helt vildt :D

    SvarSlet
  6. Fantastisk flot lavet.. Jeg er dybt imponeret :o)

    SvarSlet
  7. Puha... sikke mange fine ord. Bukker og siger mange tak for roserne.

    Jeg er lige kommet hjem fra arbejde og vil se hvad I/de andre deltager har lavet og jeg er meget spændt på at se der er blevet lavet.

    Uhh, jeg ved ikke helt om sådanne smykker kan lønne sig at sætte til salg, for de bliver alt for dyre med alle de timer der er i smykke. Men noget ligenende kan jeg da godt finde på at lave.

    Endnu engang tusind tak alle sammen for at I har været herinde og se nærmere og skrevet en kommentar til mig . Det varmer. Nu sidder jeg bare og smiler :-)

    SvarSlet
  8. wow den er hel eventyrlig ... flot :)

    SvarSlet
  9. Kære Søster

    Ja, du har virkelig gjort det igen. Den er bare så fin og rigtig spændende.

    Hilsen

    Spang

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...