mandag den 3. oktober 2011

En kugle af firkantet sølvtråde

I torsdags i sidste uge blev vi på holdet færdig med opgaven der var: Lav en kugle af firkantet sølvtråd. Det var en hyggelig lille opgave, som tog længere tid end beregnet.


Jeg startede med at lave fire ringe og savede dem over. Derefter filede jeg enderne smallere.

Jeg limede fem stave på en kerne af rund tråd med sekund lim. (Note til mig selv: Husk at fjerne kernens diameter fra stavene, ellers bliver kuglen ikke rund, men lidt oval) Et godt tip er at bruge en afknækket savklinge og påføre lim på dem og derpå på stavenes ende. Der skal kun limes på de nederste stave. De øverste skal være fri for lim så de kan loddes. Det er vigtigt når man arbejder med lim, der bliver varmet på, at det hele foregår under udsugning, da der dannes meget giftige dampe, som man kan blive ør af.

Når limen er tør rører man gips sammen og påfører det i bunden af kuglen, både for at stabilisere, men også for at beskytte. Der loddes og det kommer i syrebad. Herefter lodder jeg stavene på den anden side, hvor den også bliver gibset ind.

Herefter saver jeg kernen ud.

Jeg fræser det overskydende sølv væk med en kuglefræser samt sliber jeg de grove mærker væk med en rød forpolerer (har jeg de svære ikke et billede af)

Herefter limer jeg resten af stavene på og sætter et kryds på dem, så jeg kan se at det er dem jeg skal lodde fast.

Det bliver gibset ind samt flukset ind og loddet fast. Den bliver renset i syre og vender den om og lodder på den anden side.

Her er det færdige resultat. I denne uge, skal vi bruge kuglen til en anden opgave, hvor vi skal save kuglen op og lodde den på en bund af tråde, der skal hvælves. Bare rolig det vil jeg også blogge om :-)

2 kommentarer:

  1. Ser så spændende ud.

    Kram Marlene

    SvarSlet
  2. Spændende at kunne følge med i hvad du laver, det ser ud til at det bliver rigtig flot!! :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...