tirsdag den 11. oktober 2011

2. uge på skoleforløb

De sidste to uger har jeg været på skoleforløb, hvor jeg lavede nogle forberedende øvelser til svendeprøven som guldsmed. Den første uge lavede jeg en kugle af firkantet tråd og ugen efter skulle vi save kuglen over og bruge den til en anden øvelse, hvor vi skulle lave en broche.

Det var lidt vemodigt at skulle save sin fine sølvkugle over, men det skulle ske, for at komme videre med den næste øvelse. Øvelsen går ud på at få den halvrunde kugle tilpasset til en bund af tråde, der hvælver og derpå tilpasse små øskner mellem trådene. Dette indlæg er langt og teknisk. Jeg har skrevet indlægget for min egen skyld og for mine holdkammeraters skyld, som en huske seddel med vores erfaringer.

Her er den fine sølvkugle der skal halveres.


Bunddelen som halvkuglen skal loddes på, skal laves af stave, der ligesom de enkelte stave på halvkuglen, skal files i forløb. Det vil sige, at de er smallere i den ene ende og bredere i den anden.

Stavene bliver filet i forløb på denne fikse holder. Den kaldes charnierholder. I den smalle ende skal stavene være 1mm og i den brede ende 3mm. Jeg målte 1mm op i hver side af den ende som skal files. Derefter spændte jeg den på charnierholderen og filede i bund. Dette gjorde jeg på begge sidder samt smerglede jeg overfladen.

Efter stavene blev filet i mål, loddede jeg dem på en kerne af rund tråd. På loddepladen (skamolexpladen) har jeg optegnet linjer, jeg kan placere stavene efter. Først lodder jeg fire stave på og derefter de fire andre. I princippet kan man bare lodde det hele på en gang.

Her er alle stave loddet på. Selvom man har været så omhyggelig med at placere stavene rigtig, er der ikke lige meget afstand imellem. Så det er ikke nødvendigt at bruge alt for meget tid på tilretning på nuværende tidspunkt.

Her er halvkuglen og bunddelen. Halvkuglen filer stavene lige høje, men ikke i mål. Jeg efterlader lidt ekstra materiale i højden, for at have ekstra til at tilpasse de enkelte stave til bunddelen. Ved bunddelen saver jeg det overskydende kerne væk og filer det fint og jævnt. Her efter hvælves det og smergle overfladen. Skal overfladen fremstå poleret er det en god ide at gøre det inde halvkuglen loddes på bunddelen.


Efter at hver enkelt stav på halvkuglen er tilpasset i højden, lodder jeg to af stavene på bunddelen. Derefter retter jeg resten til både ved at rykke på stavene på bunddelen og på halvkuglen. Når det er gjort kan resten loddes. Jeg stikloddede, men man kan også ligge en palje slaglod bag stavene inden i halvkuglen.Jeg laver øsknerne som et indimellem projekt og gør dem plane (det havde jeg så glemt, men for at jeg husker det fremover skriver jeg, at det er her det skal ske). Jeg placerer øsknerne mellem stavene. Her konstaterer jeg at afstanden ikke er den samme mellem stavene. Dette retter jeg til.

For at øsknerne sidder hvor de skal fræses et lille hak til dem med en dobbeltkeglefræser. Fræs ikke for langt, det skal helst være usynligt når slagloddet lægger sig.

Jeg har to metoder jeg vil afprøve til at lodde øsknerne på. Den ene metode er at jeg pakker det hele ind i Thermofix. Ligger øsknerne i og trykker thermofixen op under øsknerne, så de har noget at hvile på.
Det gik sådanset fint med lodde dem på. Dog tager Thermofix utrolig meget farve og det tager derved lang tid at lodde øsknerne på.

Den anden metode jeg afprøver, er at placere det hele på loddekul, som har en udhulning, hvor den halvkuglen kan være. Jeg bruge thermofix til at skærme af for de øskner jeg har loddet, så de ikke smelter. Derudover bruger jeg også thermofix'en til at lave en hvilke kant til de øskner jeg mangler at lodde. Så med e lille pallet placerer jeg det i den rette højde og placerer øsknerne og lodder.
Denne metode går det hurtige med at lodde. Kullet tager ikke nær så meget varme i forhold til thermofix'en.

Her er det næsten færdige resultat. Jeg mangler at lave brochering, hvilket jeg regner med at lave i næste uge. Dette vil jeg også lave et indlæg om, så I får det helt færdige resultat at se.


Man kan også lave brochen med en anden fremgangsmåde. Man kan starte med at lodde øsknerne på og derefter lodde halvkuglen på. Jeg tænker man måske bedre sikrer de rette afstande mellem stavene på bunddelen ved at man først lodder øsknerne på. En af ulemperne er så, at det ikke er nemt at renovere indmellem stavene. Men til den tid skulle vi nu være så gode at det ikke burde være nødvendigt at renovere efter (host... tøhø)

Jeg deltager i Craft it forward, men har de svære overbelastet min hånd, så der går lidt tid før jeg får den sidste gave færdig. Men håber jeg kan sætte legen i gang her i weekenden.

2 kommentarer:

  1. Hvor ser det spændende ud...og såå flot. Sjovt at følge med i hvad og hvordan du laver det. Tak fordi du viser det til vi andre.
    Vh.
    Jonna

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...