torsdag den 31. marts 2011

Slyngstøbning

Som led i min uddannelse som guldsmed, har jeg på mit sidste skoleforløb haft om slyngstøbningsprocessen og selv afprøvet det. Det har været en meget spændende og berigende proces, så spændende at jeg har valgt at lave et blogindlæg om det. Jeg laver også dette indlæg, da jeg ikke selv har fundet noget dansk materiale om denne teknik på nettet og håber hermed også at opfylde dette behov hos andre. Dette indlæg vil derfor være meget langt og teknisk og nu tænker nogle nok: Hvad er det lige slyngtøbning er? Det er en måde at støbe på, hvor det støbte i en maskine bliver slynget. Det bliver slynget for bedre at få det smeltede metal ud i alle kroge og hjørne af det man ønsker at støbe. Gav det mening? I dette indlæg vil jeg gennemgå dette via billeder og tekster hvordan slyngestøbningen foregår og derved også bedre besvare hvad slyngestøbning er.

Når der støbes bruger man modeller til at støbe ud fra og det første vi på holdet skulle gøre var at lave nogle modeller. Opgaven gik ud på, at vi skulle lave led til enten en halskæde eller armbånd. Vi måtte lave modellerne i det materiale vi havde lyst til: voks, sølv, sibatul m.m. Så længe det kan klare en temperatur på omkring 70 grader, når modellen bliver presset i en silikoneform. Følgende er den fremgangsmåde vi på holdet har gennemført. Hvert billede i collagerne har et nummer som hænger sammen med en tekstbeskrivelse af samme nummer. Ved at trykke på billedcollagerne kan man se en større udgave.

1. Her er blå voks jeg er ved at udarbejde til en fugl og sibatul som er blevet filet til en fugl. Jeg har brugt nålefile til at udarbejde mine modeller. Da jeg havde lidt overskydende tid, lavede jeg disse fugle. Jeg glemte de svære at tage procesbilleder af mine to led.
2. Når modellerne er færdige skal der udarbejdes silikoneforme til dem. De laves af plader, der skæres ud med skalpel.
3. Her er der skåret to plader til hver model. Disse modeller er mine to led og hver led får en silikoneform.
4. Modellerne skal presses imellem to plader af silikone og man starter med at udstandse et hul i hver hjørne af en silikoneplade.
5. De udstandsede silikonestykker (kaldet styr) vendes i talkum, hvorefter de pustes så der kun er lidt talkum tilbage.
6. De udstandsede stykker lægges tilbage i silikoneformen med papiret opad.


7. Silikonepladen strøs med talkum.
8. Modellen presses halvvejs ned i silikoneformen. Det samme gøres med indløb og de papiret på de udstandsede stykker fjernes. Pres den anden silikoneplade ovenpå. Husk at fjerne papiret.
9. Kanten rundt om de to silikoneplader strøs med talkum.
10. Silikoneformen kommes i vulkaniseringsrammen og spændes fast.
11. Formen sættes i vulkaniseringspressen. Alt afhængig af hvad ens model er lavet af skal formen være i vulkaniseringspresseren i en bestemt tid. Vulkaniseringspresseren varmer silikonepladerne og der hvor der ikke er strøet med talkum vil silikonepladerne smelte sammen samtidig med at det hele presses sammen. Mine modeller af sibatul fik 25 minutter ved høj temperatur (88 grader) og min model af voks fik 1½ time ved lav temperatur (71 grader).
12. Efter at formen har været i vulkaniseringspresseren stilles den til afkøling. Når den er kold tager man formen ud af vulkaniseringsrammen og man fjerner overskydende silikone fra kanter med en skalpel.


13. Fjern indløb med en låseringstang og åben silikoneformen forsigtig med samme genstand.
14. Her ses silikoneformen skilt ad, hvor man kan se modellen taget ud. Indløbet går ikke helt ind til model.
15. Indløb skæres ind til model med skalpel og er klar til at brug.
16. Man skal have to plader (i dette tilfælde aluminium plader) på hver side af silikoneformen og man holder godt fast. Tryk formen mod påfyldnings-studsen og der kommes voks ind i formen. Mens man trykker formen ind mod påfyldnings-studsen tæller man til 10 for at være sikker på at formen bliver helt fyldt. Når den er fyldt fjerner man den fra studsen og i et par sekunder bliver man ved med at holde godt fast på formen indtil man kan se at voksen ser størknet ud ved indløbet.
17. Forsigtig åbnes silikoneformen og man tager forsigtigt voksemnet ud.
18. Når man har lavet alle de voksemner man skal bruge pluds lidt ekstra, skal de varmes på en voksstamme. Her på fotografiet er det hele stillet op med alle mine voksmodeller. Voksstammen sættes i hullet i en gummibund.


19. Med en varmedims smelter man voksemnerne fast på voksstammen.
20. Vokstræ der er klar. Når man har påført alle ens voksemner, sættes et rør der passer til gummibunden på. Det er vigtigt at der mellem vokstræet og røret er en afstand på ca. en finger fra sider og top.
21. Vi afprøver også at støbe organisk materialer som kogler, grene og agern.
22. Kyvetten (rør med vokstræ og gummibund) fyldes med gips og det skal først udregnes hvor meget gips der skal bruges. Derfor måles kuvettens højde og bredde og man udregner hvor meget vand og gips der skal bruges.
23. I det vigtige forhold blandes vand og gipspulver i en røremaskine.
24. Gipsmassen hældes i kuvetten.


25. Kuvetten med gipsmassen kommes i en vakuumpumpe, hvor man banker luftbobler væk. Fra man blander vand og gips til den er færdig i vakuumpumpen har man 7 minutter. Ca 3 minutter til at blande i og resten i vakuumpumpen.
26. Herefter står gipsen og størkner
27. Når kuvetterne er klar, kommes de i en ovn hvor de skal stå natten over, hvor temperaturen skifter i forskellige perioder. Herved smelter voksemnerne og de ornaiske materialer brænder væk indeni kuvertterne, men gipsen forbliver.
28. Efter kuvetterne har været i ovn og klar til støbning, udregnes hvor meget metal ( i dette tilfælde sølv) der skal bruges og det vejes af.
29. Metallet (sølvet) kommes i smeltedigen og kuvetten anbringes i slyngemaskinen.
30. Sølvet smeltes.


31. Der slynges.
32. Kuvetten med sølv står til afkøling, der er ingen konge i toppen og dette er et eksempel på at der ikke er beregnet sølv rigtigt.
33. Kuvetten står til afkøling, her er der regnet nok sølv så der er en konge.
34. Når kuvetten er afkølet kommes den i vand. Man står med en stor tang rundt om kuvetten og fører den op og ned i vandet, så gipsen inden i kuvetter opløses.
35. Sådan ser det støbte med de organiske materiale ud efter den er taget ud af kuvetten. Der sidder stadig gips fast på støbningen.
36. Her er det støbte blevet renset i syrebad, derfor ser det hvidt ud.


37. Her er min støbning med mine led og fugle.
38. Her er det blevet renset i syrebad.
39. De enkelte dele klippes eller saves fra stammen.


Her fra skal hver del renoveres og gøres færdigt.
Da dette er en skoleopgave og opgaven gik ud på at aflevere to led som enten skal bruges til et armbånd eller halskæde, renoverede jeg blot to led. Hvis vi ville beholde flere led og gøre smykket færdigt skulle vi betale for de resterende led og det havde jeg umiddelbart ikke råd til. Så jeg købte mine to fugle, en grillkylling, en klase agern og gren. Da de to led var opgaven blev disse betalt af skolen.
Der kan nemt gå noget galt i processen og for vores støbninger var der små bobler på. Vi efterrationaliserede og kom frem til, at det måske kan skyldes at beholderen hvor gipsen bliver opbevaret i stod åben og trak fugt til sig. Dette har åbenbart bevirket at gipsen ikke opførte sig som den plejer og skabte små bobler på vores støbninger.

Mine færdige støbninger
Jeg renoverede de støbte ting jeg beholdte og fået lavet to færdige smykker ud af det. Et par fugleøreringe og et vedhæng med en støbt gren på lædersnøre.



Man kan måske ikke så godt se det, men den ved siden af halskæden er to toppe fra agern. Jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal bruge den. Det kunne være fedt at emaljere med nogle kradse farver inden i og måske bruge den i en lang halskæde. Er ved at udtænke hvordan jeg skal lave et ophæng som passer til.

Her er så de to led som opgaven gik ud på at lave. Jeg designede dem med organiske former, men hvor der ind imellem er nogle kantede elementer som kontrast til de organiske former. Det er egentligt tænkt som et armbånd, men tror jeg vil sætte to øskner i og bruge den som en halskæde.

Denne grillkylling skulle egentlig have været en fin fugl som dem på øreringene. Men pludselig da jeg fillede den ud i det blå voks, røg hovedet af og den i stedet forvandlet til en grillkylling. Jeg ved så heller helt hvordan jeg skal bruge denne, men den er da meget sjov.

3 kommentarer:

  1. Hej Alice

    Den slynge du har brugt til stævning. Ved du tilfældigvis hvor jeg kan finde den henne. Jeg har kun kunne finde dyre slyngstøbe maskiner.
    Hilsen casper

    Casper@woller-Nielsen.dk

    SvarSlet
  2. Hej Casper

    Jeg har desvære ikke selv udstyret og gør egentligt ikke så meget i det. Jeg har udført dette på teknisk skole i Fredericia. Det kan være du kan tale med dem om, hvor man kan få fat på det til en overkommelig pris. Spørg efter Louise eller Johnny (eller var det John!!)
    Ellers vil jeg foreslå ravstedhus.dk

    SvarSlet
  3. Åhh dejlige dygtige Alice...jeg elsker dig fordi du deler den her slags...;-) Har prøvet det før, men kunne ikke helt huske hele forløbet (kun produktion af gummiforme+voks) da jeg nu har fået værksted og købt en vulkaniseringspresse og vokskoger hos en sød pensioneret guldsmed billigt...hvem andre end dig har så udførlig en guide. Thank you :-) So much...KH Louise fra Euc kurser og tlk med jobbet

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...