onsdag den 15. december 2010

Musikalsk slipseklips - modningshærdnings-proces


Nej – den kan ikke spille. Men den er lavet til en person som er musikalsk og spiller på kontrabas. Slipseklipsen er lavet af sterling sølv og har fået en matteret overflade, så det står skarpt i kontrast til de blank polerede noder.

Jeg har ved denne slipseklips afprøvet en teknik jeg ikke har arbejdet med så meget før. Det er en proces eller teknik som kaldes modningshærdning. Slipseklipsen skal helst lave en fjeder effekt og skal derfor være hård. Normalt hærder jeg sterling sølv ved at banke på det med en gummihammer. Ved modningshærdning gør man dog noget andet. For da placeres det der skal hærdes (i dette tilfælde slipseklipsen) i en emaljeovn ved 280 grader. Eller man kan gøre det i en almindelig ovn ved selvrens funktion. Der skal den være i 20 minuter. Efterfølgende skal det pakkes godt ind og køles meget langsomt ned. Det har jeg afprøvet ved denne slipseklips og de følgende fotografier viser processen.


Jeg har modningshærdet i en emaljeovn, som jeg fik lov til at låne af min chef. Den står og varmer op og mens den gør det har jeg placeret slipseklipsen på en lille rist oven på ovnen.


Den kommer ind i ovnen og skal være der i 20 minuter. Jeg havde lidt vanskeligheder ved at holde ovnen på de 280 grader og måtte af og til lukke lågen op så slipseklipsen ikke fik for meget varme.


Sådan ser den ud da den kom ud, lidt snavset.


Den blev hurtigt pakket ind i et viskestykke og placeret oven på ovnen og jeg lod den køle af til dagen efter.


Den var lidt snavset så den kom i syrebad. Efterfølgende har den været nogle timer i polertrommelmaskine, hvor den blev fin blank, men også hærdet ved at stålkuglerne slår imod slipseklipsen. Dog var den ikke hård nok, heller ikke efter modningshærdnings-processen. Jeg blev faktisk nødt til at banke på den med en gummihammer for at gøre den mere spændstig og for bedre at skabe fjeder effekten på bagsiden af slipseklipsen. Så denne proces skal nok afprøves nogle flere gange før jeg kan bruge den fuldt ud. Måske fungerede denne teknik ikke fordi jeg havde svært ved at holde en konstant temperatur. Ved en anden lejlighed vil jeg prøve teknikken af igen bare i en almindelig ovn.


Tillykke med fødselsdagen Lars-Bo, nu har du fået en musikalsk slipseklips til alle dine koncerter.

4 kommentarer:

  1. Hvor er den bare flot Alice! :o)
    Hilsen Merete

    SvarSlet
  2. Tak :-) er også meget tilfreds med den.

    SvarSlet
  3. Hvor er du dygtig, den er bare rigtig flot, spændende på den måde du kan hærde sølvet, vil prøve det engang.
    Glædelig Jul og Godt Nytår, tak for dine sider, spændende at kunne følge med i dit arbejde.
    Hilsen
    Jonna.

    SvarSlet
  4. Tak for det. Du må endelig berette hvordan modningshærdningen gik ved dig :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...