mandag den 27. december 2010

Hjemmelavede julegaver

Hvert år går jeg og hygger med et par hjemmelavede julegaver. I år ville jeg lave nogle spændende snapse til min far. Det blev til Lakridsrod snaps og Peberrods snaps med æble og citron. Lakridsrops snapsen er lavet på vodka og er kommet i en fin lille patentflaske og hjemmelavede etiketter. Peberrods snapsen er lavet på klar Brøndum, hvor jeg genbrugte flasken der også lige blev piftet lidt op med en etikette. Det blev pakket med min fars ynglings lakrids og han blev bare så glad.


Derudover har jeg lavet en lampeskærm til min søster og hendes mand. Desvære har jeg ikke fået taget et særligt godt billede af det. Men prøver en anden gang. Den er lavet af materialet astralit, som er særlig godt materiale til at lave lampeskærme af, da det kan klare varmen fra pærerne. Det er lavet med ca. 9 lange slanke blade, hvor jeg har foldet dem midt på. Fra toppen af har jeg klippet en slids et stykke ned og foldet de to flapper oven på hinanden og lavet et hul med en hul maskine, som ledningen kan komme igennem. Til sidst har jeg lavet en lille top som afslutning ved at lave en lille flad cylinder og limet enderne sammen med sekundlim.
Min søster og hendes mand havde ikke lige regnet med sådan en gave, men de er blevet rigtig glade for den.

Det var de to gaver jeg selv har lavet i år. Jeg fik også selv en enkelt hjemmelavet gave fra min nevø, en dejlig og smuk krydderolie med chili, hvidløg og timian (tror jeg). Den pynter godt i vindueskarmen i køkkenet.



Sådan en krydderolie vil sikkert også være en god ide som værtinde gave :-)


.........................................

Every
year I have fun with a few homemade gifts. This year I would make some schnapps for my father. It was Liquorice
schnapps and Horseradish schnapps with apple and lemon. Liquorice schnapps is made of vodka and came in a nice little bottle of patent and with a homemade label. Horseradish schnapps is made from danish clear Brøndum where I recycled the bottle which also just became a little pep up with a label. It was packed with my father's favorite licorice and he was just so happy.

Additionally I made a lampshade for my sister and her husband. Unfortunately I did not got a particularly good picture of it. But I will try another time. It is made of a material claded astralit. It is particularly good for making lampshades, since it can handle the heat from the bulbs.
My sister and her husband had not quite counted on such a gift, but they have been very happy with it.


These were the two gifts I have made this year. I got even a simple homemade gift from my nephew, a lovely and beautiful spice oil with chilli, garlic and thyme (I think). It looks good on the windowsill in the kitchen.

Thise spise oil will probably also be a good idea for the hostess :-)

2 kommentarer:

  1. Hej Alice.
    Hvordan laver du de skønne etiketter til dine glas?
    M.v.h.
    Kammeyer

    SvarSlet
  2. Dem har jeg lavet på compureten og så har en cirkelskærer som jeg brugt til at skære dem runde. Jeg har desvære ikke længere skabelonen på min computer. Men jeg søgte nogle dekorative rammer på nettet og satte det ind i open office draw program og tilføjede den ønskede txt og printede det ud.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...