fredag den 10. februar 2012

2. opgave på skoleforløbet

I dag var sidste dag på skoleforløbet for denne gang. Jeg nåede at lave 2 ½ opgaver. Den sidste opgave jeg startede på, skal jeg gøre færdig herhjemme. Når den er færdig skal jeg nok vise den herinde. Den første opgave var en ring med kontracharnier (skjult hængsel), som kan åbnes og lukkes. Den anden opgave var en karmoiseringsring. Den har jeg brugt 10 dage på at lave og det varen meget svær opgave. Jeg vil vise en billedserie af processen med karmoiseringsringen.

Form til kegle, der er savet ud i sølv.

Keglen og hvælvet topplade.

Toppladen og keglen tilpasset.

Målene afmærket på toppladen.

Et stort hul i midten til en midterfatning og 8 huller rundt om.

Toppladen loddet på og påbegyndt at save en del af keglen af for neden. Den skal senere loddes på igen!

Bunden af keglen er savet af. Målene rundt om keglen er opmærket og 16 huller er boret.

Grabber er savet fri og filet til.

Savet hak til spidserne forneden og savet rille til "fiskehalerne" på toppladen.

Spidserne og "fiskehalerne" filet til.

Fatningen fra oven.

Bunden af keglen loddet på fatningen.

Ringen tilpasses til fatning og klargjort "skuldrene" som skal loddes på ringen og fatningen.

"Skuldrene" er loddet på. Inden fatningen loddes på, filede jeg ringen i forløb og filede "skuldrene" smallere.

Fatningen loddes på ringen.

Midterfatningen loddes på.


Det færdige resultat.

Hvis jeg engang kommer på fattekursus skal stenene fattes, hvor der skal være en stor sten i midten og 8 mindre sten rundt om, som skal være stukne fatninger.

4 kommentarer:

  1. Hold da op hvor er den flot. Når du får sådan en opgave, er designet så givet på forhånd, eller er det en del af opgaven?

    SvarSlet
  2. Lige denne opgave er en bunden opgave, hvor jeg har fået udleveret arbejdstegning og skal lave den på mål. Men den forrige opgave måtte jeg selv designe.

    SvarSlet
  3. Wauw, hvor er den flot. Det må være SÅ skønt, at kunne.

    SvarSlet
  4. Er du svimmel en opgave!
    Den er rigtig rigtig smuk og rustik.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...