onsdag den 6. juli 2011

Youtubefilm om emaljering

Da hele mit smykkeværksted er pakket sammen og jeg ikke kan lave smykker og fremvise dem herinde, har jeg fundet nogle interessante youtube filmklip om emaljering. De er interessant for mig, da de viser nogle andre måder at arbejde og behandle emaljen på.

Denne filmklip viser og fortæller hvordan man rengør og generelt klargør emaljefarverne før brug.



Det næste filmklip bliver der kort gennemgået hvordan man på en enkel måde rengør emaljerne før brug, hvordan emaljefarver kommer på smykket og varmet i ovnen.


Jeg har en helt anden fremgangsmåde til at klargøre mine emaljefarver. Jeg bruger en morter hvor jeg rører rundt i emaljen med demineraliseret vand. Jeg rører et godt stykke tid og hælder det mælkeagtige vand fra og hælder nyt vand i og fortsætter med denne proces ind til vandet er helt klart. Det kan ved nogle emaljefarver tage op til en time at gøre helt ren. Jeg opbevarer også nogle af mine emaljer i våd tilstand, da jeg ofte bruger dem. Men jeg har fået fortalt, at det er bedst ikke at opbevare emaljefarver i våd tilstand.
Det sidste filmklip jeg har fundet på youtube, viser hvordan men laver det som hedder vindues-emaljering. Her er der ingen bundplade på smykket, som emalje smeltes på. Det er derfor oplagt at bruge transparente emaljer, så lyset kan skinne gennem emaljerne. Det er en teknik der helt klart skal afprøves og håber det snart kan lade sig gøre. I dette filmklip kan man også kort se hvordan de rengør emaljefarve i en morter som jeg også gør det.


Vil man gerne vide mere om emalje og emaljering, har jeg skrevet følgende om emnet:

2 kommentarer:

  1. Super fede videoer! De gav svar på meget ;-) Har du fået prøvet det med vindue emaljering?

    SvarSlet
  2. Ja, det har jeg faktisk. Og viser lidt frem i løbet en uges tid.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...