onsdag den 22. juni 2011

Celleemaljering #1 Fluesvamp

Jeg har i forskellige indlæg gennemgået forskellige teknikker med emaljearbejde. I dette indlæg vil jeg gennemgå teknikken med celleemaljering. Med celleemaljering er der skillevægge som emaljen kommer ned i. Disse skillevægge kan man udarbejde på forskellige måder. Den ene måde er at save vægge som et motiv ud. En anden metode er at man kan skabe skillevægge eller celler med tråd. Tråden kan have hvilken som helst form man har lyst til, den kan være rund, flad eller trekantet. Man former trådene til det ønskede motiv og emaljen kommer imellem disse. Man kan som den tredje mulighed ætse fordybninger i metallet og emaljere nede i fordybninger.
I dette indlæg vil jeg kun gennemgå celleemaljering ved at save et motiv ud af sølv og lodde det på en bundplade. Jeg er de svære løbet tør for sølv og kan derfor ikke gennemgå teknikken med celleemaljering via tråd. Teknikken med ætsning vil jeg foreløbig ikke eksperimentere med, da jeg ikke har udstyret til det. Men engang i fremtiden skal det afprøves.

Jeg starter med at tegne mit motiv og i dette tilfælde vil jeg lave et lille vedhæng med en fluesvamp. Jeg klipper motivet ud og limer det på en sølvplade, som jeg har valset ned til 0,8mm. Jeg borer huller hvor der skal saves ud og som det første saver jeg det inden i ud og derefter det udvendige. Herefter filer jeg savemærkerne væk inden i, men ikke udvendigt.
Jeg forbereder loddearbejdet. Først blindlodder jeg den lille ring som skal være i svampehatten. Det betyder at jeg først smelter slaglod på bunden af ringen og derefter lægger jeg den på bundpladen hvor resten af svampen er placeret på. Det hele bliver fukset ind og jeg lodder det hele. (klik på billedet for at se det i et større format)


Efter det er loddet bliver det renset i syrebad. Efter nogle minutter i syrebad tages det op og jeg saver det overskydende bundplade rundt om svampen væk, men ikke helt ind til kanten. Jeg efterlader lidt. Det gør jeg da jeg stadig skal varme på svampen to gange mere og ved de processer kan slagloddet godt rykke sig lidt eller trække sig sammen. For at undgå det venter jeg med at file helt ind til kanten til jeg er helt færdig med at varme på svampen.
Jeg lodder et øsken på bagsiden til kæden. Den kommer igen i syrebad. Skulle jeg arbejde med transparente emaljer, ville jeg afkoge svampen, for at fjerne kobber på overfladen. Kobber på overfladen påvirker nemlig de transparente emaljer. Men i dette tilfælde arbejder jeg med opakke emaljer og de påvirkes ikke nær så meget af kobberet i sølvoverfladen.
Nu er jeg klar til at emaljere. Jeg arbejder med våde emaljer og starter med den hvide emalje og lægger derefter den røde emalje.


Jeg brænder svampen og lader den køle af. Efter den er kølet af og har været nogle minutter i en fortyndet udgave af syrebadet, filer jeg kanten og sliber overfladen på både sider og front. Den bliver poleret og så er den endelig færdig.


Her er det færdige resultat. Jeg har lavet dette fine lille vedhæng til ære for alle de fluesvamp -forelskede folk (heriblandt jeg selv). Den kan købes på amio for 400 kr.


Foruden dette indlæg har jeg også skrevet følgende om emaljearbejde:
Hvad er emalje
Arbejde med våd emaljering
Eksperimenter med tør emaljering

Efter sommeren regner jeg med at lave et indlæg om celleemaljering med tråde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...