onsdag den 31. oktober 2012

Skoleforløb inden svendeprøve

Den sidste halv anden uge, har jeg været på skolen for at forberede mig til svendeprøve. Jeg er den eneste guldsmed, som skal til svendeprøve på EUC Lillebælt i denne omgang. Heldigvis sider jeg ikke selv. Der er nemlig en ciselør, som også skal til svendeprøve. Vi sider begge og knokler med nogle for-opgaver inden vi skal i gang med selve svendeprøven. Det er rart, at der er en man kan dele sine frustrationer med, selvom vi ikke arbejder med de samme ting og problemstillinger.

En ciselør udfører en meget gammel håndværk teknik, hvor man med forskellige punsler hamrer dekorationer og ornamentik på f.eks. fade, lysestager, kander, skåle og smykker m.m. Det er meget fascinerende at man kan modulerer og forme så meget i ædle metaller som sølv. Jeg har fået lov til at tage fotografier af ciselørens arbejde i sidste uge.

Punsler. I øvrigt har ciseløren selv dekoreret beholderen i messing.
 



Jeg har bandet og svedt over endnu engang et par manchetknapper. Denne gang er de udført i 14 kt. guld. Jeg er nogenlunde tilfreds. Jeg håber jeg kan nå at få nogle småting på plads inden selve svendeprøven.



5 kommentarer:

  1. Det ser spændende ud, det ciseløren laver. Jamen det er så fine manchetknapper du laver. Du skal nok blive en dygtig guldsmed, for det arbejde du viser, er så fint :-)

    SvarSlet
  2. Ved ikke hvornår du skal til svendeprøve, men ønsker dig held og lykke, knæk og bræk eller hvad man nu siger, inden for dit fag. Tror bestemt det går godt. Det er flotte ting, du kreerer.

    SvarSlet
  3. Tak Jonna og Karin. Tror også bestemt at det nok skal go :-)

    SvarSlet
  4. Hej Alice. Pøj pøj med din svendeprøve, jeg synes du er fantastisk dygtig, så det kan da kun gå godt :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...