lørdag den 6. oktober 2012

Æblemanchetknapperne endelig færdig

Det er nu et stykke tid siden at æblemanchetknapperne blev færdige. Det har bare været vanskeligt at finde tid til at tage billeder af dem. Men endelig tog jeg tid til det. De er blevet lavet af to omgange. Jeg lavede den første på et af mine skoleforløb. Da brugte jeg en hel uge blot på den ene. Den blev i orden og godkendt, men jeg skulle have haft lavet to. Af den grund aftalte jeg med min lærer, at jeg skulle lave nummer to på to en halv dag. At jeg ikke skulle nusse for meget, lade være med at tjekke måle tre gange, blot en gang og så komme videre.


Det har ikke været nemt. Jeg har haft mange problemer undervejs, som opstod fordi jeg forsøgte at arbejde hurtigere. Det var meget utilfredsstillende. Nummer to blev også ok, men ikke nær så god som den første. På overstående fotografi er den til venstre den første jeg lavede og den til højre nummer to.




Her er forskellige fotografier af processen.

Manchetknappens enkelt dele. En kerne, som tyk i den ene ende, bundknap med to riller i. Broen, som forbinder toppynt og bundknap. De enkelte lameller usamlet og plade til at lave rør med.

Lamellerne loddes på kernen. De limes først fast forneden og efterfølgende dækket til med gips Så kan jeg lodde lamellerne fast foroven.
Lamellerne er loddet på i den anden ende, men mangler at lodde dem fast forneden (som vender opad!). Denne gang bruger jeg termofix, som stabiliserer min opstilling og fungerer som varmestop.
Dette er broen, som skal forbinde toppynt med bundknappen. På denne skal der loddes små rør på, for at skabe hængsel funktion. Med en tusch, tegner jeg de steder hvor jeg ikke vil have slaglod. Jeg forloder slaglod til rørene.

Her lodder jeg rørene på. Den midtertes er også tegnet med tusch, for den skal ikke loddes fast på broen, men istedet på bundknappen. Den midterste rør er med for at sikre, at den rette afstand er mellem de to ydre rør. Her efter loddes broen på toppynten. De svære har jeg ikke husket at tage billeder af dette.

Det sidste rør loddes på. Det hele renses hvorefter bro og bundknap nittets sammen med en stift.

2 kommentarer:

  1. Hvor er de blevet fine, kan godt se at det er noget værre pillearbejde, men dit resultat blev super flot.
    Dejligt at kunne følge med i din proces. Forøvrigt gode billeder.
    God søndag:-))

    SvarSlet
  2. Tak skal du have Jonna :-)
    ja, det er meget pillearbejde.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...