onsdag den 10. oktober 2012

Charton fatning - proces

Endnu en øvelse er overstået. Denne gang har jeg øvet mig i lavet en bestemt fatning, som hedder charton fatninger. Mit mål med denne øvelse, var at lave en stor fatning på dag. Sidste år lavede jeg en magen til, men da brugte jeg en hel uge på at lave den. Det lykkedes mig faktisk at lave den på en dag.

Jeg startede med at tegne en skabelon til en udfoldet kegle og savede den ud i sølv.

Her efter folder jeg enderne sammen med en tang.

Enderne bliver loddet sammen.

 Slaglod bliver fjernet og jeg banker dem ud i en fatningsjern som er kegleformet.

Her er keglerne og klar til det videre arbejde.

Jeg ridser alle målene op. Ved denne skal der være seks grabber.

Udfra de opridsede mål, starter jeg med at fjerne lidt af sølvet ved at save for.

Herefter filer jeg grabberne helt fri og i mål. Der loddes en lille øsken i bunden og det hele poleres.

Her er de færdige fatninger.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...