mandag den 23. april 2012

Ringe med grønlandske sten


Til min mands firmafest sidste år, fik jeg rigtig netværket. Jeg havde givet mig selv en udfordring, hvor jeg minimum skulle aflevere 10 visitkort og fortælle hvad jeg laver. Det gik godt, for resultatet blev faktisk en bestilling på fire ringe med nogle specielle sten. Historien er, at kunden har boet på Grønland som lille og i gennem barndommen har samlet utallige sten af navnet tugtupit. Nu som voksen, ønsker kunden at bruge nogle af de fundne sten til fire ringe, som hun vil forære til diverse familie medlemmer. Kundens grundtanke for smykkernes udformning, er at tugtupit stenene skal komme op af sølvets robuste landskab, som en kommentar eller reference til det grønlandske landskab.

Det har været en utrolig spændende proces, hvor vi i samtalen gemmen mails har fundet frem til smykkernes udseende. Det gik hurtigt og jeg ramte grundtanken med det samme. Ringene er lavet af sterling sølv, hvor jeg har smeltet overfladen, for at skabe det robuste landskab. Tugtupit stenene er brugt rå, hvor jeg har lavet hver enkelt fatning til den enkelte sten. Fatningerne former sig efter stenene. Disse er sænket ned i den smeltede overflade på ringene.

 

Lidt nørde fakta om tugtupit. Det er en rødlig sten, kan forekomme med hvid albit og der findes også lyseblå tugtupit. Tugtupit mineralen har en hårdhed på 4 efter Moh’s skala, den er derfor ikke en af de hårdeste sten. (i bogen "Smykkesten i farver", står der, at den har en hårdhed på 6!) Det er en af de mest populære smykkesten fra Grønland. Pga. populariteten er forekomsterne ved at bleve udtømt og er blevet en sjældenhed. I Grønland er det omkring Narssaq at tugtupitten forekommer og navnet er efter det første findested Tugtup, som betyder rensdyrsten. De findes også i et område i Canada og i et område i Rusland. De røde tugtupit sten kan godt falme i farven, når de er gemt væk i mørke. Men farven blusser frem igen, når de får sollys.

Jeg har aldrig arbejdet med tugtupit stenen før og det er altid spændende at lære en ny sten at kende. Efter jeg ved mere om stenen, er jeg meget beæret over at have fået denne opgave. Specielt da det åbenbart er en smykkesten, der ikke er så store mængder tilbage af.

På dette fotografi, er ringene fotograferet uden for, og man kan faktisk godt se, at de blusser mere op i farven udenfor i sollyset.

OBS! Rettelse d. 31 marts 2014
Efter flere henvendelser, er der sået tvivl om disse sten er tugtupitter. Der er flere som har skrevet til mig og mener at det er granater. Men uanset hvilken type sten det er, er jeg stadig meget beæret over opgaven og glad for smykkernes resultater. Mon jeg ikke på andet tidspunkt får æren af at arbejde med tugtupitter? det håber jeg.

9 kommentarer:

  1. Hvilken spændende opgave - og hvilket resultat !!
    De er super flotte !!

    SvarSlet
  2. Hvor er de smukke :-)

    Og hvor interessant at læse om den udfordring du gav dig selv. Man skal udfordres for at vokse.

    Tillykke med den flotte bestilling der kom ud af det :-)

    KH Rikke

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Rikke.
      Ja og det altid en god ide at have visitkort på sig.

      Slet
  3. Hvor flot. Jeg ser dyrespor i sneen. Hilsen svigermor

    SvarSlet
  4. Super flotte! Rigtig fed opgave...

    SvarSlet
  5. Kære Alice. Jeg har med interesse set din hjemmeside med Tugtupit. Men hvor er smykket ? Jeg ser kun granater var. almandin indstøbt i sølv. Mangler der ikke et billede ?
    Med venlig hilsen
    Bjarne Ljungdahl

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det billeder i dette indlæg du ikke kan se, eller fra dette indlæg:
      http://aliceschmidt.blogspot.dk/2012/08/grnland-som-inspiration.html

      Jeg kan se billeder fra begge indlæg. Prøv med en anden web browser.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...