onsdag den 11. april 2012

Når emaljen kikser

Bare rolig, når emaljen kikser, kan man stadig rede det.

Engang imellem sker det, at emaljen ikke bliver som jeg vil have det. Det er bare ærgerligt, når man har arbejdet med et smykke i lang tid. Nogle gange mistænker jeg også emaljefarverne for at have deres egen vilje. Når man brænder emaljefarverne enten i ovn eller under bunsenbrænder, skal der ikke mere end blot nogle få grader til, at emaljefarverne ændrer sig eller bliver misfarvet. Får emaljefarverne for meget varme i for lang tid, bliver farverne mørke. Når man brænder emaljerne ad flere omgange ændrer det også på farverne og de bliver som regel mørkere.

Jeg emaljerer som regel på sterling sølv. Sterling sølv er en legering mellem fin sølv og kobber, hvor 92,5 % er fin sølv og resten er kobber. Kobberet i sølvet kan påvirke emaljefarverne. Min erfaring er at afkoger man sterling sølv smykkerne inden emaljering, fjerner man lidt af kobberet fra overfladen. Det skaber en bedre emaljering ved transparente farver og gør farven mere klar end hvis man ikke afkoger. Man afkoger ved, at varme smykket op og lade det køle langsomt ned. Lad det blot være på loddepladen. Når det er koldt kommes det i syrebad og derefter kras-børster man smykket. Denne proces gentages ca. tre gange.
Ved de ikke transparente farver (opake emaljer), er det ikke i lige så stor grad nødvendigt at afkoge. Dog er det min erfaring, at den hvide opake farve godt kan misfarve på sterling sølv. Samt varmer man ad flere omgange med den hvide opake farve, bliver den ofte mere gul i det. Jeg arbejde ofte med en hvid opak emaljefarve, hvor jeg ovenpå lægger et transparent lag. Det giver en spændende effekt og gør de mere mørke transparente emaljefarver lysere. Dette har jeg f.eks. gjort ved mine emaljerede prikkerede knappe armbånd.


Ved disse armbånd er det gået ualmindeligt godt med emaljeringen. Men det kan jeg ikke prale af, ved mit nye cupcake vedhæng. Den har jeg arbejdet på i meget lang tid og det var mit lille hjertebarn ind til jeg skulle emaljere smykket.

Cupcake vedhænget er emaljeret med lysegrøn transparent emalje i cupcake formen. Toppen er emaljeret med en bund af hvid emalje, hvor jeg oven på har strøet med transparent vin rød emalje. Det er en kombination som jeg er helt vild med. Først lagde jeg den hvide opake farve samt den lysegrønne farve. Dette brænder jeg i en emaljeovn. Derefter strøer jeg med vin rød emalje og med en pensel fjerner jeg emaljen, for at skabe prikker. Dette brændes. Efter brænding er der lidt emalje på sølvet som jeg filer væk og jeg vil så brænde smykket igen, da emaljen er blevet mat nogle steder hvor jeg filede. I de tre processer hvor jeg har brænd smykket, bliver den hvide opake emalje misfarvet og bliver helt gul under den vin røde emalje.

Se hvor gul toppen af cupcaken er blevet

Så tror jeg lige, at jeg lige er ved at være færdig og så bliver emaljefarverne i toppen af cupcaken som på fotografiet. Det var ikke helt min hensigt. Derfor fjernede jeg al emaljen i toppen af smykket. Dette gør jeg, ved at bruge en diamant fræser og fræser det ønskede emalje væk. Man kan få forskellige størrelser af diamant fræsere og det er med at prøve ad hvilken en der passer til de enkelte opgaver, hvor man vil have fjernet emaljen.


Konisk diamant fræser


Jeg fræsede også lidt i det lysegrønne emalje, da der viste sig at være lidt luftbobler. Derefter kom jeg nyt lysegrønt emalje i, brændte dette under bunsenbrænderen og afsyrede efter langsom afkøling.

Her er det brændt med nyt lysegrønt emalje.



Jeg kommer nyt hvid emalje i og brænder dette, hvorefter jeg strøer et nyt lag vin rød emalje på og laver prikker med en pensel.


Jeg brænder smykket en sidste gang under bunsenbrænderen og her er det færdige resultat.

Efter en meget lang proces, blev jeg endelig færdig. Jeg håber, at mit lille tip med at bruge en diamant fræser er til nytte. Der er også en anden metode, hvis man vil fjerne alt emaljen i et smykke og det vil jeg blogge om en anden gang ved lejlighed. Har du en anden metode til at fjerne emalje med, er du mere end velkommen til at skrive en kommentar til indlægget.

Vil man gerne vide mere om emalje og emalje arbejde, har jeg skrevet følgende indlæg:
Hvad er emalje?
Arbejde med våd emaljering
Eksperimenter med tør emalje
Celleemaljering #1
Celleemaljering #2

11 kommentarer:

  1. Spændende arbejde. Jeg er vild med dine knaparmbånd :o)

    SvarSlet
  2. Tak for det indlæg Alice. Det er guld værd med din ekspert viden

    SvarSlet
  3. Hej Alice

    Ved ikke om du kan huske mig, men jeg havde bloggen Birdie and I. Desværre gik den ned, af uforklarelige årsager, men nu er den oppe igen på en ny adresse. Håber at du vil kigge forbi ;) Det kunne være hyggeligt.

    Ditte
    http://birdieisback.blogspot.com/

    SvarSlet
  4. Hej Ditte

    åh, hvor skønt at du er tilbage. Så nu kan jeg endelig følge dig igen :-)

    SvarSlet
  5. Det der armbånd der er lige røget direkte ind på min ønskeliste, på førstepladsen. Det er jeg bare vild med. :-)

    Spændende at være vidne til processen i dit arbejde, omend jeg slet ikke har forstand på det.

    KH
    RIkke

    SvarSlet
  6. Kan man ikke bestille sådan en cupcake halskæde? :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte.
      Selvfølgelig kan du det. Netop den på billedet kan købes inde på min amio butik. Eller vil du gerne have en med nogle andre farver, kan også lade sig gøre :-)

      Slet
    2. Du kan maile mig hvis det skal være med andre farver: aliceschmidt7 (snabela) gmail.com

      Slet
  7. Skal emalje fjernes vil det også være muligt at bruge en opløsning af Flussyre (Hydrogen Fluorid).

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...