mandag den 30. januar 2012

Celleemaljering #2

Jeg har udarbejdet en emaljesmykke, hvor jeg har brugt celleteknik. Jeg har tidligere lavet et indlæg om celleemaljering, hvor jeg savede celler ud af en plade sølv. Denne gang har jeg lavet celler af rundt tråd og emaljeret imellem dem. I dette indlæg vil jeg gennemgå processen med celleemaljering med tråd.

Jeg arbejder ud fra en skitse, hvor bunden er af sølv og cellerne laves af kobber tråd. Blomsterne bliver også lavet af kobber og med sølvkugler.
Først saver jeg bundpladen ud, hvælver den i en ank og efterfølgende får bundpladen en hammerslået overflade.


Efter bundpladen er banket, udarbejder jeg cellerne af kobbertråde. Jeg lodder trådene sammen med kobberslaglod og bruger fluks specielt beregnet til kobberlodninger. Efter de er loddet sammen, fjerner jeg overskydende slaglod og former de forskellige kobbertråde, som jeg vil have dem.


Først lodder jeg kanten på og derefter de små kobberceller inden i. Jeg saver sølvet ud i de små celler.

Jeg saver små kobberblomster ud, hvælver dem i en ank og lodder dem på de steder, hvor sammenlodninger er synlige på de forskellige tråde. Dette gør jeg for at skjule sammenlodninger. For når jeg emaljerer vil kobberslagloddet flyde igen og blive synlig. Dette er en af ulemper ved at lave celler med tråde.


Derefter lodder jeg små sølvkugler på kobberblomsterne og på den sidste celles sammenlodning.


Smykket bliver afkogt (varme op, langsom afkøling, syrebad, kradsbørste - gentages 3 gange). Efter dette er smykket klar til emaljering.

Efter emaljen er brændt, saver jeg overskydende sølv væk fra yderkanten og filer samt smergler jeg kanten fint og jævn. Som det sidste lodder jeg et ophæng på, hvilket jeg normalt ville gøre inden jeg emaljerer, men jeg blev vist lidt for ivrigt efter at få det emaljeret :-) Da jeg loddede ophæng på sikrede jeg mig, at der ikke er noget som rører emaljen.

Her er det færdige resultat. Som nævnt er en af ulemper ved celle-emaljering med tråde, at der er synlige lodninger. Dog kan man som i dette tilfælde tage højde for det, ved at skjule lodninger på forskellige måder.

Smykket er nu sat til salg i min amio butik.

Vil man vide mere om emalje og emaljearbejde, har jeg også skrevet følgende indlæg:
Hvad er emalje
Arbejde med vådemaljering
Eksperimenter med tør emaljering
Celleemaljering #1

6 kommentarer:

  1. Det er sindssygt flot! Hvor køber du emaljepulver henne? Jeg så på et tidspunkt, på et startsæt ved RH, men syntes det var lidt dyrt.

    SvarSlet
  2. Hold op hver er den smuk.

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
  3. Tak skal I have :-)
    Jeg køber primært emaljepulver ved Ravsted, men har også købt ved Vitrumsignum.com. Men Thomson emaljer er klart de bedste som du kan købe ved Ravsted.

    SvarSlet
  4. Det blå emalje ser flydende ud, da du puttede det på her. Er det det? Og hvordan har du fået det til det? Blandet det op med noget måske??

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har renset lidt pulver i demineraliseret vand :-)

      Slet
  5. Jeg fandt lige dit indlæg om vådemalje :-) Så nu er jeg med... Det må jeg prøve med.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...