fredag den 20. januar 2012

Første uge på skolen - kontracharnier

Så er første uge på skoleforløbet gået og hvor har det været en travl uge. Specielt i fritiden har det været travlt. Men det er nu ikke det jeg blogge om i dag, det kan jeg først afsløre på søndag :-)
Jeg har planlagt at vise del element fra min opgave, som jeg har arbejdet med på skolen. Opgaven består i at fremstille et smykke eller genstand som indeholder charnier (rør), kontracharnier (rør i rør) og må ikke veje mere end 20 g. Jeg har tidligere omtalt opgaven.

I dette indlæg, vil jeg vise hvordan jeg har lavet charnierne. Charnierne er guldsmedebranchens formulering på små rør. Disse rør bruger man i forbindelse med mange forskellige smykkedele. Men specifikt i denne opgave, skal jeg lave en kontracharnier. Det vil sige, at jeg skal have et rør inden i et rør og det kan f.eks. være til et hængsel. Så jeg skal lave et smykke med hængsel, der kan åbnes og lukkes. Jeg advarer på forhånd, dette indlæg er teknisk, så hold tungen lige i munden (eller hvordan udtrykket nu er).

Charnier laves af en plade sølv. Jeg skal bruge en charnier med ydre diameter mål på 2mm, der er den indre charnier. Den ydre charnier (kontracharnieren) skal være 3mm i ydre diameter. Charnierne skal have en godstykkelse på 0,5mm. Først beregner jeg omkreds af charnierne. Denne omkreds er bredden på det stykke sølv charnierne skal laves af. Sølvpladen er 0,5mm tyk. Jeg tager en tilfældig længde på 20mm til den indre charnier og 25mm til kontracharnier. Dette er vist på billedet neden for. På billedet kan man også se, at den ene ende på hvert stykke, har jeg med en pladesaks klippet den lidt spids.

Denne spids skal man folde sammen, som man kan gøre på forskellige måder. Jeg har brugt genstanden på billedet nedenfor til at runde enden. Jeg har efterfølende erfaret at det er vigtigt, at bruge f.eks. skaftet fra knupstempel og banke sølvpladen i riller på billedet, så sølvet hvælver jævnt. Jo mere jævnt, jo pænere samling!


Efterfølgende har jeg med en hammer, banket dem helt sammen som vist på fotografiet.

Har man gjort det, begynder man trække charnier igennem et trækjern med runde huller. Man starter i det største hul og for hver gang den trækkes igennem, vil ender samle sig og tilsidst blive til et rør.


Den indre charnier trækker jeg i mål, hvor den skal være 2mm i ydre diameter. Kontracharnieren trækker jeg også men ikke så den samler sig helt. For at sikre at den indre charnier passer præcist indeni kontracharnieren, folder jeg et stykke papir rundt om den og lægger den nu inden i kontracharnieren samt sætte en stift igennem den indre charnier. De bliver nu sammen trukket igennem trækjernet, hvor kontracharnieren vil samle sig og passe til den indre charnier.

På billedet kan man se, at samlingen svajer lidt. Dette kunne være undgået hvis jeg havde hvælvet hele sølvstykket i genstanden fra nr. 2 fotografi, i stedet for kun at fokusere på at samle spidsen.


Her er kontracharnier med den indre charnier inden i. Jeg varmer det op og papiret vil brænde væk. Det kommes i syrebad og er man heldig er de nemme at få ud af hinanden. Er det lidt svært kan man save den ene ende af.
Mine charnierer buede lidt og et godt tip til gøre dem lige, er at sætte dem ind i hinanden igen, samt sætte en stift i. Varme det op og rulle det mellem to flakjern. Det gjorde jeg et par gange og det gik ok.


Her er så charnierne og de andre dele jeg skal bruge til mit smykke, men hvordan det endelig resultat blev, må i vente at se til engang i næste uge.


Nøj, du nåede igennem. Tak fordi du læste med og kom igennem :-)

God weekend til jer alle.

1 kommentar:

  1. Det er rigtig spændende at følge med i hvad du laver, man tænker ikke lige på hvor meget håndarbejde der er. Godt jeg kan købe rørene færdig.
    Glæder mig til at følge resultatet.
    God weekend :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...