onsdag den 17. august 2011

Gæsteblogger: Mathias fluefiskeren

Jeg har en sej nevø, som har en anderledes og interessant hobby. Han går nemlig til fiskeri, hvor de lærer selv at binde fluer til at fiske med. Det virker som hyggeligt nørkleri og de ser ret spøjse ud. I dag vil jeg give Mathias plads på indlægget til at fortælle lidt om sin hobby. Måske synes han endda så godt om at lave dette blogindlæg, at han måske vil starte sin egen blog. Så byd hjertelig velkommen til Mathias:

Mit navn er Mathias og jeg er en fiskeglad 14årig knægt. Jeg har fisket ca. siden jeg var 5 år, men for 2 år siden fik jeg min første fluefiskestang. Jeg begyndte at binde fluer kort tid efter jeg startede i Sportsfisker Forening Als.


Jeg har to kasser med forskellige fluer. Få af dem har jeg købt, nogle fået og de fleste har jeg selv bundet. De sjoveste fluer jeg kan lide at lave, er dem jeg selv finder på. Det er nemlig også på den måde man bedst lærer at binde fluer. For at få inspiration kigger jeg meget i bladet Sportsfiskeren og i forskellige bøger.


Med mine fluer kan man fange ørred, geder, hornfisk og generelt alt det der bider på. Men jeg har kun fanget 3 fisk med mine egne fluer og det var total fedt.


Som jeg har skrevet, så er det bare rigtig sjovt selv at lave sine egne fluer. Nu vil jeg vise jer hvordan jeg laver den klassiske Red Tag flue. Det er en flue som er meget normal og det er den fiskene bider mest på.

Først binder jeg snoren fast på en krog.


Derefter binder jeg noget rødt uldgarn på. Bare det bedste fra mors garn samling.


Her binder jeg små påfuglefjer fast på krogen og derefter drejer jeg påfuglefjerene rundt om krogen.
Igen binder jeg noget sort snor rundt for at fæstne påfuglefjerene ved krogøjet.


Jeg finder en fasanfjer, som jeg drejer rundt om krogen nær øjet. Dette kaldes et hackel.


Derefter binder jeg sort snor rundt om fasanfjerens ende og slutter af med at lave 3 til 4 løkker.


Som det sidste busker jeg halen (det røde garn), klipper lidt af og lakerer knuden omkring krogøjet så det ikke går op. Nu er jeg klar til at fluefiske.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...