mandag den 9. september 2013

Guldsmed med plique a jour emalje

Tidligere har jeg skrevet, at jeg var i gang med et hemmeligt projekt. Det er jeg nu færdig med og det er afleveret.

Min chef havde fødselsdag her i sommers og hvad giver man lige sin chef i gave? Det har jeg grublet længe over, ind til jeg kom i tanke om noget hun sagde til min egen 30 års fødselsdagsfest. Den gang lavede jeg nogle kobber guldsmede til borddekoration. Jeg havde skrevet om det inden på min blog og efter hun læste det, havde min chef ide om, at det var hver plads som blev dekoreret med en guldsmed og at man måske kunne tage dem med hjem. Men nej, de tog lang tid at lave og det blev blot til en "centerpiece" med disse guldsmede. Derfor tænkte jeg, hun skal da have sin helt egen guldsmed, som jeg specielt har lavet til hende. For at udfordre mig selv, skulle guldsmeden laves med plique a  jour emalje teknik.

Jeg startede med at save en stor guldsmed ud i 1mm kobberplade. Derefter loddede jeg en stilk på. Først lagde jeg emalje i hver celle og godt op over kanterne, som man kan se på fotografiet forneden. Det kom til tørring oven på emaljeovnen og blev derefter brændt ved 800 grader i 2 minutter.
Efter brænding fjerner jeg det overskydende emalje på overfladen, lægger nyt emalje de steder, hvor der mangler og brænder det igen. Sådan bliver jeg ved, til alle huller er dækket.


Her er det færdige resultatet:



Som man kan se er det ikke gået særlig godt. Hver gang jeg fjernede det overskydende emalje, bøjede jeg på guldsmeden og emaljen krakelerede. Samt, hver gang jeg sliber på emaljen, er der små støvpartikler fra kobberet, som sætter sig i emaljen og det brænder sig fast. Derfor kasserede jeg denne guldsmed og gik i gang med en ny guldsmed. Det var så lige tre ugers arbejde, som gik i vasken.

Ved den anden guldsmed savede jeg en mindre guldsmed ud og i tykkere kobberplade. Jeg lagde også emalje på en anden måde. I stedet for lægge så meget på, at det også kom på overfladen af kobberet, lagde jeg det nu mere omhyggeligt imellem cellerne og helst uden at det kom på overfladen. Det tog ca. en time at lægge emaljen. Det kom til tørring oven på ovnen og derefter blev det brændt ved 800 grader i ca. 1,40 minutter. Efter brænding var det hele ikke dækket med emalje, for emaljen trækker sig nemlig sammen, når det smelter. Jeg gentog processen to gange mere og det vil sige, at den i alt er blevet brændt tre gange.


Det færdige resultat kom i en fin blomsterdekoration, sammen med nogle af guldsmedene fra min 30 års fødselsdag.




3 kommentarer:

  1. Hvor er den fin!
    Hvor ser det smukt ud når lyset skinner igennem emaljen.
    Hold da op et stort arbejde, det lyder virkelig svært.
    Sikke en heldig chef du har :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Silkelilje
      Det er faktisk ikke forbi det er så svært, det kræver en stor portion tålmodighed :-)

      Slet
  2. Sikke da en tålmodighed. Håber guldsmeden vakte lykke - den er fantastisk smuk - og unik!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...