fredag den 29. marts 2013

Jeg har endelig knækket koden


Jeg har i flere år forsøgt at bage flytes, boller og brød med masser luftbobler i, men det er aldrig rigtig lykkedes mig. Dog har jeg for en måned siden været til et fantastisk event på Beta i Århus, hvor jeg lærte at bage brød med masser af luftbobler.

Jeg troede det blot handlede om at lade dejen hæve koldt i 24 timer. Dog handler det om meget mere. En god fordej (surdej med gær) er vigtig, med fordej laves en klistret dej, som skal æltes i røremaskine i ca. 10 minutter uden salt og derefter et minut med salt. Dejen hæves midt i køleskabet i 24 timer. (Jeg har også fundet ud af, at det er en god ide at lade ens fordej stå fremme, måske en del dag, inden man begynder bruge det i en dej)


Dagen efter tager jeg dejen ud på et bord fyldt med mel og lader den stå i ca. ½ til en hel time. Derefter skærer jeg den ud til flyes, små boller eller jeg laver foccacia brød. Det kommer jeg på en brand varm bagesten og i ovnen ved ovnens varmeste temperatur til det ser færdigt ud. Brødet skal være godt brun.


Håber andre kan bruge mine tips. Dem kunne jeg i hvert fald selv have brugt for flere år siden.

God påske og bagelyst


3 kommentarer:

  1. Hvis det smager lige så godt som det ser ud, smager det godt.

    Mona

    SvarSlet
  2. Uhmm - det ser godt ud. Jeg kommer gerne forbi til et stykke:-) Jeg er slet ikke så avanceret med min bagning. Måske jeg skulle prøve det en dag...

    SvarSlet
  3. Det ser virkelig rigtig lækkert ud :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...