fredag den 3. august 2012

Hvad laver jeg som guldsmedlærling


Danagonia, som har bloggen af samme navn, spurgte hvad mine arbejdsopgaver er som lærling. Det vil skrive lidt om i dette indlæg.

Mandagen er ordne dag
Når jeg møder på arbejdet om mandagen, har værkstedet lukket for besøg. Mandagene er ordne dag og planlægningsdag. Jeg begynder mandagene med at gøre rent på værkstedet. Hver måned gør jeg også udstillingsmontrene rene og i den forbindelse opstiller jeg smykker på nye måder. Andre gange laver jeg sæsonprægede udstillinger i vinduerne.
Efter mandagens rengøringen tager jeg bestillingskassen frem og ser på de forskellige opgaver. Først tager jeg de ældste opgaver samt et par af de hurtige reparationsopgaver. Ud fra opgaverne planlægger jeg min uge. Opgaverne varierer meget. Nogle har en bestemt deadline og andre er markeret "Haster ikke".

Jeg samler opgaveposerne i en lille kasse. Læg lige mærke til at der kun er en pose i min kasse. I dag er det fredag og jeg er lige gået på ferie. Der var kun en opgave tilbage, som jeg ikke nåede at lave, så den må Andreas lave :-)

Min chef's eget design
Foruden opgaverne fra bestillingskassen, har min chef flere skitse hæfter, der er fyldt med smykkeskitser. Alle disse smykker vil han gerne have lavet. Men inden jeg er halvvejs med det første smykke, har han allerede udfyldt en ny skitsehæfte med utallige smykkeideer. De skal selvfølgelig også laves. Når min chef møder på arbejdet, kommer han lidt forpustet, for han cykler på arbejde. Han cykler hele 12 km. Ret imponerende. Når han træder ind ad døren lettere forpustet, sker det ofte at han tager flere sedler op ad sin baglomme. Det er hurtige nedtegnede smykkeideer. De er ofte tegnet på indkøbssedler. Han viser mig alle tegningerne og fortæller livligt om dem og hvordan de skal laves, og siger "Dem skal vi have lavet på et tidspunkt". Derefter bliver de lagt over til alle de andre smykkeskitser, der også skal laves på et tidspunkt. Men de sidste måneder har der faktisk ikke været tid til lave Andreas's egne smykkeideer, for der har været så mange kundeopgaver.

Ind imellem projekter
Normalt sidder jeg med to til tre opgaver på en gang og skifter imellem dem. Der er ofte lidt vente tid imellem opgaverne, hvor noget er i syren eller jeg er ved afkoge smykker. Ind imellem mine to til tre opgaver arbejder jeg på de små hurtige reparationsopgaver. Jeg kalder dem indimellem projekter. Det kan være en kæde der skal loddes sammen eller en perle der skal limes på et smykke igen.

Andre små arbejdsopgaver
Når jeg er færdig med et smykke om det er min chef's eget design eller en kundeopgaver, tager vi et billeder af dem. Det er min opgave at redigere dem og få dem lagt ind på hjemmesiden.
Hvis der er tid til overs, sidder jeg med tekniske øvelser, som jeg har fået af min lærer på skolen. Normalt planlægger jeg en time i løbet ugen på mine øvelser. Dog er det ikke altid, at der er tid til øvelserne. Kan jeg tiltuske mig mere tid, så sidder jeg nogle gange og eksperimenterer og leger. Jeg har en lille kasse, hvor I på nedenstående fotografi, kan se nogle af mine eksperimenter og øvelser.

 

Min chef har i løbet af året forskellige udstillinger rundt omkring i Danmark og i forbindelse med dem udarbejder jeg små udstillingsbrochurer med titel og pris på de enkelte smykker samt en lille portræt tekst af min chef. For tiden har han to udstillinger, en emaljeudstilling på Møn og en udstilling på Café galleriet i Odder.


5 kommentarer:

  1. Super spændende at læse om. Hvad skal der ske når du er færdig? Bliver du hos din chef, eller skal du starte dit eget?

    SvarSlet
  2. Tak skal I have

    Jeg kan desvære ikke blive hos min chef. Han har desvære ikke råd til min løn. Hvad der sker ved jeg endnu ikke. Jeg skal ud og søge arbejde. Det er ikke utænkeligt at jeg udvider min hobbyvirksomhed :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...