onsdag den 9. maj 2012

Goldfingers


Jeg har aldrig været på Golfingers i København før her i april. Det er jeg lidt ærgerlig over, da det virker som et utrolig interessant smykkegalleri. Ligesom bærbart, er det både galleri med udstilling, men også butik. De har deres eget værksted i kælderen og udfører smykkeopgaver der.

Træder man ind i Goldfingers mødes man af tre glasmontre hængende ned fra loftet af. Disse danner kernen i galleriet. Herfra kan man se det udstillede fra alle vinkler, selv nedefra. Det er jeg vild med, for jeg vil helst se smykker fra alle vinkler og helst stå med dem i hænderne. For man ser også med hænderne. Da jeg besøgte stedet havde de en særudstilling med Jantje Fleischhut. De har et spændende udstillingsår, hvor der bl.a. vil være en særudstilling med Kim Buck, Katrine Borup og Lene Wolters.

 


Foruden særudstillingerne, har de også et udvalg af andre smykkedesignere og guldsmede, som kan ses, røres og prøves på. Det er tydeligt at det ikke er kommercielle smykker, men kun konceptuelle smykker eller også kaldet ren smykkekunst. Måden hvorpå særudstillinger er opsat på, refererer tydeligt til måden hvorpå normale kunstgallerier udstiller på. Det er en "White Cube". Specielt ved særudstillingen med Jantje Fleischhut. Enkelte af hendes værker er monteret på hvide lærred-lignende plader, hvorpå smykkerne fungerer som enkelt stående værker i sig selv. Nu er jeg måske også forudindtaget. Måske iscenesætter galleriet deres andre særudstillinger på andre måder, så det ikke altid fremstår som "The White Cube".

Det eneste jeg har at sætte en finger på, er at deres "faste samling" af smykker, er placeret i et hjørne af galleriet, nærmest gemt væk. Stedet kunne godt have været dobbelt så stort, så der kom lige så meget fokus på disse smykker, som på deres særudstillinger.


Her er mit ynglings smykke fra deres "faste samling". Det er en broche lavet af Kaori Juzu udført i kobber og emalje. Det er det skulpturelle som fascinerer mig og det, at det højst sandsynligt er lavet ud af et stykke metal.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...