søndag den 20. maj 2012

Anemone øreringe - Proces billeder


For et stykke tid siden, fik jeg nogle spørgsmål ang. mine anemone øreringe. Danagonia, spurgte, hvordan jeg formgiver mine blomster og hvordan jeg lavede stregerne på dem. Jeg har nu taget mig sammen til at redigere billederne og kan nu skrive lidt om processen til mine anemone øreringe.

Først undersøger jeg hvordan anemone blomster egentligt ser ud. I den anledning tog jeg i skoven, og fik taget nogle fotografier af anemoner. Ud fra fotografierne, tegner jeg forskellige skitser. Jeg udvælger den bedste og scanner den ind, hvor jeg så kan printe et antal anemone skabeloner ud, som jeg har brug for.




Udsavning af blomsterne
 

De bliver hvælvet i en ank. Jeg filer med små nålefile og smergler kanten rundt og på bagsiden filer jeg en blød overgang.


Det kan godt være lidt svært at komme ind og smergle i de små mellemrum, men et lille tip, er at klistre lidt smergel på en nålefil. Man kan købe smergel papir der klæber på den ene side. Jeg advarer, man bliver lidt afhængig af dette klæbende smergelpapir. Nålefilene kan man også købe forskellige profiler af og er generelt gode til de små fileopgaver.


Jeg bruger grøn og brun forpolerer til at fjerne smergelstreger med.

 

Nu er jeg klar til lave overfladen på blomsterne indvendigt, hvor jeg har lavet nogle tynde streger. Først lavede jeg et lille test stykke, hvor jeg har brugt tre forskellige dimser til at lave streger med. Først brugte jeg en kuglefræser, derefter en dobbelt keglefræser og det sidste en stikkel. Kuglefræseren laver en lidt ujævn streg, da er dobbeltfræseren mere jævn. Det bedste resultat blev med stiklen.


Her er stiklen
Spidsen af stiklen
Stregerne laves med stikel
Efter at overfladen er stukket, har jeg et andet tip jeg vil give videre. Jeg skal nu til at lodde små kugler på inden i blomsten. Normalt, så blindlodder jeg kugler på. Dvs. at jeg først lodder lidt slaglod på de enkelte kugler og derefter lodder på blomsten. Men da der er mange små kugler vælger jeg lægge slagloddet på selve blomsten og derefter pålægger jeg kuglerne og lodder dem sammen.

  

Det sidste tip jeg vil give, er hvordan jeg lodder ørebøjlerne på. Først borer jeg en lille forsænkning hvor tråden til ørekrogen skal loddes på. Derefter blindlodder jeg trådene på, for at skabe en mere holdbar lodning, frem for at lodde tråden direkte på blomsten. Det bliver også en pænere lodning. Jeg formgiver bøjlerne og det hele bliver poleret.


Her er det færdige resultat. Øreringene til venstre er blomsterne fræset med dobbelt keglefræser og dem til højre er stukket med stikel.


Jeg har lavet en lille serieproduktion af disse øreringe og de kan købes inde på min amio butik senere i aften.

7 kommentarer:

  1. En rigtig fin forklaring på hvordan du lave de små anemoneøreringe.....de er så fine:-)

    SvarSlet
  2. Tak for god forklaring! Lige endnu et spørgsmål; Hvad mener du med blindlodning?

    SvarSlet
    Svar
    1. Har man to genstande der skal loddes sammen, hvor bunden er større i en topdel, så smelter jeg først slaglod på topdel og lægger det så på bunddelen og lodder sammen.

      Slet
    2. Ok... Det må jeg prøve :-)

      Slet
  3. Hvor er de fine og hvor er det spændende at se processen... Det er da fantastisk :-) Tak for indblikket.

    KH
    Rikke

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...