torsdag den 29. marts 2012

Sølvkugler

Jeg bruger efterhånden sølvkugler i mange af mine smykker. De fungerer rigtig godt som kerner til blomster eller til generelt ekstra dekoration på smykker. I min lille serie af Simple Bubble ringe, bruger jeg også sølvkugler, hvor jeg har fattet sten i og lagt emalje i.

Når jeg laver mange sølvkugler, som skal være ca. lige store og helt runde eller med en kant, har jeg mine foretrukne fremgangsmåder. Andre smykke-magere og guldsmede har sikkert deres egne ynglings måde at gøre tingene på. Der findes flere fremgangsmåder, til at lave den samme ting på. I dette indlæg vil jeg forklare, hvordan jeg laver sølvkugler. Har du måske en anden fremgangsmåde og gerne vil dele den med mig og andre som følger bloggen, må du mere end gerne skrive en kommentar til indlægget.

Sølvkugler med en flade

Når jeg skal bruge sølvkugler, hvor det ikke er vigtigt at de alle skal være af samme størrelser og som skal have en bund, bruger jeg ofte sølvstumper fra min skroder dåse. Dem ligger jeg på loddepladen og påfører fluss. Jeg varmer på dem ind til de smelter og trækker sig sammen, så de bliver til en kugle. Men disse bliver ikke helt runde. Da de ligger på loddepladen, får de derfor en flade på den side. Det skal siges, at det er meget vigtigt, at flusse det hele ind, for ellers vil sølvet ikke smelte jævnt.

Skal jeg bruge mange sølvkugler af ca. samme størrelse og med en flade, oprigler jeg en sølvtråd og laver øskner. Dem saver jeg op, lægger op loddepladen, påfører fluss ind og smelter. På denne måde kommer jeg meget tæt på at lave flere sølvkugler af gangen som er ca. lige store.

Helt runde sølvkugler

For at lave helt runde kugler, smelter jeg sølvet på loddepladen. I stedet for at lade sølvet blive på loddepladen, holder jeg loddepladen op og har et glas med olie og vat i klar. Når sølvet er smeltet triller jeg det i glasset. Det kan godt være man lige skal ryste lidt med loddepladen, så sølvet falder ned i glasset. På den måde når sølvet ikke at ramme en bund, der skaber en flade i sølvet. Det bliver opsamlet i vatten. Nogle gange bliver de ikke helt runde.

Flere sølvkugler af samme størrelse

Som nævnt tidligere laver jeg øskner som jeg efterfølgende smelter, for at lave ca. lige store kugler. Jeg bruger forskellige tykkelse sølvtråde og rigler dem op på forskellige tykkelses dorne, for at skabe forskellige størrelses sølvkugler. På fotografiet forneden, har jeg opstillet forskellige størrelses opriglede øskner bagerst. I mellemgrunden er sølvkugler med flade og forrest er helt runde sølvkugler. Jeg har målt det hele, så er der lidt at gå efter.

1. Dorn: 3,8mm Tråd: 1,5mm = en kugle med flade: ca. 3,45mm i diameter eller helt rund kugle: ca. 3mm i diameter

2. Dorn: 2,3mm Tråd: 1mm = en kugle med flade: ca. 2,7mmi diameter eller helt rund kugle: ca. 2,6mm i diameter

3. Dorn: 2mm Tråd: 0,8mm = en kugle med flade: ca. 2,3mm i diameter eller helt rund kugle: ca. 2,1mm i diameter

4. Dorn: 1,7mm Tråd: 0,6mm = en kugle med flade: ca. 1,9mm i diameter eller helt rund kugle: ca. 1,7mm i diameter

Hvis der er spørgsmål til dette eller der er spørgsmål til andre smykkefremstillings metoder, er I velkommen til at skrive en kommentar her på bloggen eller maile mig: aliceschmidt7 (snabel a)gmail.com. Så vil jeg lave indlæg hvor jeg vil besvare jeres spørgsmål. Synes det kunne være interessant at høre, hvad I gerne vil vide mere om.

3 kommentarer:

  1. Jeg elsker dine indlæg med sølvarbejde - får helt lyst til selv at prøve, men jeg må vist hellere holde mig til glasset :-)

    SvarSlet
  2. Tak skal du have.
    Jeg synes også at dit glasarbejde ser rigtig spændende ud.
    er der noget inden for smykkefremstilling som du gerne vil vide mere om?

    SvarSlet
  3. Hejsa Alice.
    Tak for en skøn side, med mange gode råd .
    Jeg har forsøgt at eksperimentere med at lave kugler, men syntes ikke jeg er så heldig
    Hvilket olie bruger du i glasset, til opsamling af de runde kugler?
    Vh. Heidi Nielsen

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...