fredag den 1. oktober 2010

Slipseklips

Jeg har udarbejdet en slipseklips, som en veninde bestilte af mig til hendes kærestes fødselsdag. Med dette smykke har jeg tænkt meget over herre smykker. Egentligt synes jeg at herre smykker har et lidt kedeligt udtryk, der er enkle og ofte geometriske. Mænd vil selvfølgelig have smykker der udtrykker maskulinitet. Det sker så åbenbart ved at helt klare linier, det enkle og geometriske udtryk, men også med grove overflader. Med denne slipseklips leger jeg lidt med dette, der er stadig geometriske former via cirklen, men slipseklipsen har en blød udformning, men stadig med skarpe og definerede kanter. Overfladen er ikke ren og klar, men broget via den fræsede overflade, men heller ikke særlig grov. Men man forstår udmærket at dette er et herre smykke, fordi det er et slipseklips og dermed et herresmykke.
Måske skal jeg lave en slipseklips til kvinder.....
Tillykke med fødselsdagen Andreas, håber du kan lide slipseklipsen :-)


For de mere håndværks interessede læsere har jeg lavet en række procescollage fra slipseklipsen.


Valsning af sølv og udglødning

Marker og sav ud. Dog ventede jeg med at save hullerne ud, da jeg ikke var helt sikker om hullerne skulle være der.
Fil og smergel overflade og kanter.
Overfladebehandling, fræset med rund fræserhoved kun den ene side.


Savede hullerne ud og fillede de store huller helt runde
Renoverer bagside og polerer

Efter polering af bagside, fremstod kogehud.
Kogehud fjernede jeg ved at afkoge den: varme op, langsom afkøling, i syrebad, krasbørste og gentog processen en tre fire gange.
Efter afkogning blev sølvet blødt igen. Det blev hærdet ved at banke på det med en gummi hammer.
Derefter bukkede jeg sølvet med rundtang og enden af klipsen er det vigtigt at den bukker udad igen, den skaber lidt fjedereffekt.

2 kommentarer:

  1. Dejligt at kunne følge med i hvordan du har lavet den fine slipseklips. Det færdige produkt bliv rigtig fint.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...