søndag den 14. november 2010

Hvad er emalje?

Igennem det sidste årstid har jeg arbejdet med emaljesmykker og jeg brænder mere og mere for arbejdet med emalje. Emalje giver den mulighed at tilføre farver til smykker og metal. Der er uanede sammensætningsmuligheder og arbejdet med emalje bliver til eksperimenter, for den samme farve udarter sig forskelligt i forhold til hvilke metaller man bruger, hvordan det bliver opvarmet samt hvor tykt et lag emalje man bruger.

Selve ordet emalje stammer fra det franske ord "email" og på dansk betyder det smelte, som er lånt fra latin: smeltum. Emalje er glas som er blevet pulveriseret. Det der sker med emaljen, når det er lagt noget metal og opvarmet, er at det smelter sig fast på metallet. Emaljen er en kiselsyreforbindelse med forskellige baser som kalk, kalium, natron eller blyoxid. Alt afhængig forholdene mellem de forskellige baser giver forskellige farver og farvenuancer. De blå farver skabes ved tilsætning af kobber og kobolt. Ved at tilsætte margan giver violette og sorte farver. Med bly, antimon og jern fremkommer de gule farver. De røde og purpur farver fås ved at tilsætte guld.


Emalje opdeles i tre hovedgrupper: Transparent (emaljer der er gennemsigtige), Opak (ikke gennemsigtige emaljer) og opal (emaljer der ved høj temperatur og lang brændetid ændrer opake emaljer til halvgennemsigtig karakter). Der er forskel på hvornår emaljer smelter og bliver flydende, hvor smeltepunkterne er mellem 750 til 800 C. Man kan brænde emalje i specielle små emaljeovne eller med bunsenbrænder. Jeg brænder primært med bunsenbrænder og håndbrænder. Ved at bruge bunsenbrænder er der en vis utilregnelighed, der kan være lidt snavs eller måske for meget varme eller for lidt varme. Ved at bruge en emaljeovn kan man bedre styre varmen og fastholde en konstant temperatur. Men utilregneligheden ved at bruge bunsenbrænderen er ret interessant at arbejde med. Det er spændingen om hvordan det bliver, der er spændende. Som regel bliver det godt så længe man ikke varme så længe til metallet smelter.


Her sidder jeg og emaljere med håndbrænder


Her brænder jeg med en bunsenbrænder


Emaljeovn

Man kan emaljere på guld, sølv, stål, kobber, tombak (legering af kobber og zink). Messing er ikke ideelt at emaljere på, da det indeholder for meget zink.

Når jeg køber transparente emaljer indeholder det en del urenheder. Urenhederne kan give emaljen hvide pletter når det brændes og det er derfor en god ide at rense de transparente emaljer. Det gør jeg ved at skylde emaljepulveret i demineraliseret vand. Jeg renser ikke alt pulveret, jeg bruger ca. halvdelen, da man også kan arbejde med emaljering i pulverform. Det vil jeg kommentere nærmere i et andet indlæg en anden gang. Først kommer jeg noget pulver i et glas- eller porcelænsskål, hælder vandet over og rører rundt. Efter et stykke tid stopper jeg og lader emaljen falde til bunds. Jeg hælder det mælkeagtige vand fra og gentager processen til vandet er klart. Efter rensning af emaljepulveret er det bare med at komme i gang med emaljearbejdet.


Jeg vil over de næste måneder arbejde mere med emalje og afprøve de forskellige teknikker og blogge om dem. Så glæd dig :-)

Kilder:

Emalje - En glødede hobby. Af Karin Pedersen.

Emaille: før - nu - og hjemme hos dig selv. Af Karin Pedersen.

13 kommentarer:

  1. Hej.
    Spændende at kunne følge lidt med i hvad du laver. Sjovt at du skriver noget om emalje, jeg skal selv til at prøve det, har aldrig prøvet det før. Det skulle være noget nyt, som kan pålægges evt. på sølv, ved brug af en brødrister, er spændt på om det er fup.
    Forresten nogle fine hjerter du har lavet, du er nu dygtig. :-)

    SvarSlet
  2. nåh, ja. Det er ikke så nyt. Det er kold emaljering og er ikke så vanskeligt. Man kan med kold emaljering emaljere på aluminium,sølv og mange andre metaller og genstande. Har en ide om at prøve kold emaljering på kokosnødder.

    SvarSlet
  3. Kære Alice, Kan man lave kold emaljering på tin, uden at metallet smelter?
    Venlig hilsen Cecilie N. J.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ved jeg faktisk ikke, men det er vel bare at prøve og se hvordan det går. Jeg snakker lige med min chef om det og vender tilbage.

      Slet
  4. Kære Alice

    Jeg skal til at lave et smykke til en eksamen hvor jeg har valgt at emaljere med plique a jour teknikken. Emnet skal ikke være særlig stort, 5x3 cm med mønster i sølv imellem, men jeg ville høre om du har nogle gode fif til hvordan jeg får det pænt? :)
    Og ved du om det er muligt at lode metal sammen hvor der allerede er emalje i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maia

      Lyder spændende. Det er noget af et projekt at kaste sig ud i allerede nu. Hvor meget erfaring har du med emalje arbejde generelt?
      Jeg kan anbefale at du søger på you tube, for der er nogle gode filmklip med vindues emalje.
      Men jeg kan kort sige, at det som fungerer bedst for mig er at lægge emaljen imellem cellerne, uden at der kommer noget på overfladen. For så undgår du, at skulle fjerne det efter brænding. Det er meget tidskrævende, men synes resultatet er bedre. Jeg startede med at lægge et så tykt et lag, at jeg skulle slibe det i bund og efterfølgende blank brænde emnet. Men det resulterer ofte i at snavs bliver brændt fast i emaljen.
      Jeg har lavet flere indlæg med emaljearbejde. Så du kan også undersøge min kategori "Emaljearbejde".

      God arbejdslyst og iøvrigt fine smykker du laver :-)

      Slet
    2. Mange tak for dine råd Alice :) Jeg har absolut ingen erfaring med emalje ud over en enkelt gang i folkeskolen med små kobber plader og tør emalje, men er nu ikke bane for at prøve alligevel :)

      Ved du om man kan lode ting der allerede er emaljerede? Jeg har ikke helt fundet ud af hvilken strategi jeg skal bruge for at nå den færdige form.

      Slet
    3. Hej Maia

      Det kan du godt. Jeg gør det af og til på emaljerede vedhæng, hvor jeg har en bundplade. Jeg vil fraråde til lodde på emaljerede emner med vindues emalje, da det misfarver emaljen og kræver at du styrer din bunselbrænder præcist med temperaturen.
      Se denne video, da lodder jeg på emaljeret vedhæng: http://andreasexner.dk/smykker/lav-et-smykke-med-dit-personlige-praeg/

      Slet
  5. Hej Alice

    Mange tak for alt din hjælp! :) Jeg glæder mig rigtig meget til at forsøge mig med emaljen. Håber bare jeg har tid nok!

    SvarSlet
  6. Hej Alice
    Hvor har du købt de tog bøger du nævner i din blog om emalje arbejde. Jeg kan ikke rigtigt finde dem nogle steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      den af Karin Pedersen har jeg antikvarisk og den anden har jeg blot lånt på biblioteket.

      Slet
  7. Hej,

    Hvor køber man ingredienser til emaljering?

    Mvh Mikkel

    SvarSlet
  8. Hej Mikkel.
    Jeg køber det ved Ravstedhus.dk
    god arbejdslyst :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...