onsdag den 13. april 2011

Sølvsmed for en uge

Det er utroligt at man fra en flad metalplade, kan skabe rumlige genstande som skåle, fade, kander m.m. Det er også meget spændende for en kommende guldsmed som jeg, der normalt arbejder med smykker, at arbejde og formgive i stort format med korpus. For det er nemlig den forskel der er på en guldsmed og en sølvsmed. En guldsmed laver primært smykker og en sølvsmed laver korpus. For en enkelt uge havde jeg muligheden for at lege sølvsmed, hvor jeg lærte nogle grundlæggende principper for korpusarbejde. Jeg lærte at optrække en lille skål og planere overfladen. I dette indlæg vil jeg ganske kort beskrive hvordan jeg lavede skålen.

Jeg starter med en rund plade på 1mm og ca. 160mm i diameter. Jeg arbejdede i et materiale der hedder tombak. Det er en meget blødt materiale og derfor ideelt at udføre korpusøvelser i. Smedearbejde startes på indersiden af skålen, hvor der bankes et par omgang på indersiden af den indre cirkel. Så forsætter jeg et par omgange længere ud mod kanten. Dette gør jeg ind til bunden har rejst sig lidt. Herefter vender jeg pladen om og banker fra den anden side. Jeg starter fra bunden af og bevæger med mig ud mod kanten. Hver gang jeg har banket helt ud, matterer jeg overfladen med en svamp, så jeg bedre kan følge med hvor langt jeg er nået med at banke. Efter jeg har banket eller optrukket udgløder jeg skålen, så den bliver blød igen. Jo mere der smedes på metal, jo hårdere bliver det. (Nogle bemærker nok, at det ikke er mig på de første billeder, som sædvanlig glemte jeg at fotografere starten og fik lov af en anden deltager at følge hendes start)


Man bliver ved med at optrække skålen, til man har den form eller dybde man ønsker. På disse collager kan man se hvor jeg har banket halvvejs op og derved også se hvor meget metallet rejser sig fra gang til gang skålen bliver optrukket.


Når man optrækker vil skålen få en helt lige kant op og vil måske hvælve jævnt ud, som man kan se på disse billeder. Når det sker, så starter jeg med at banke der hvor begynder at gå længere ud, som man se se på nr. 2 billeder på collagen. Jeg har så markeret med en tush, så jeg bedre kan se hvor jeg skal starter med at banke ud.
Har jeg fået den helt jævn hele vejen op, begynder jeg at gøre overfladen mere plan. Jeg planeder med en planerhammer på jern, hvor jeg banke stille og rolig på overfladen, mens jeg drejer skålen rundt. Det fortsætter jeg med til jeg er tilfreds. Jeg er ret vildt med det hamrede overflade. Det giver glød og gør overfladen levende, så derfor gjorde jeg den ikke fuldstændig plan.


Har jeg planeret siderne tilfredsstillende, planerer jeg bunden. Derefter filede jeg kanten lidt og som det sidste pudsede jeg den

....og tada jeg er færdig


Fik også lige påbegyndt en lille skål, men nåede ikke helt at blive færdig.


Se engang hvad der alt blev produceret af alle deltager på kurset. Der var sølvsmedlærlinge, færdiguddannede sølvsmede og nogle guldsmede.

5 kommentarer:

  1. Hvor er den bare flot - det er så utroligt, alt det man kan lave.

    SvarSlet
  2. Det må have været sjovt til en forandring fra smykkerne. Gad godt prøve det :-)

    SvarSlet
  3. Super sejt. Det er vel nok flot.

    SvarSlet
  4. Det har bare været så spændende at prøve. Men det er fysisk hård. Specielt for hænderne. Det meste af weekenden summede det i mine hænder.

    SvarSlet
  5. Det er et fint arbejde, du har fået lavet.
    God Påske til dig!! :-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...